Een voor Een van Alice Feeney, uitgegeven door A.W. Bruna uitgevers

Donkere wolken, een woeste zee en een huis op een klif, dat is wat ik zie op de groenige cover van ‘Een voor Een’. De titel prijkt groot in het geel op de cover waardoor de thriller goed opvalt. De toegevoegde tekst ‘Een gezellige familiereünie op een afgelegen eiland loopt uit op moord’ maakt mij wel heel nieuwsgierig….

Ze hebben elkaar al jaren niet gezien maar voor de tachtigste verjaardag van Nana komt de hele familie van Daisy Darkers naar Nana’s enigszins vervallen spookhuis. De familie zit, zodra het vloed wordt, 8 uur lang met elkaar opgescheept. Want het kleine getijdeneiland kunnen ze dan niet verlaten.

Nadat de familie gearriveerd is, komen de donkere wolken rondom het eiland opzetten. Het duurt niet lang voordat het begint te stormen. Dan klinkt een ijzige gil en wordt Nana dood aangetroffen. De verbazing maar zeker ook de angst slaat toe wanneer er een uur later opnieuw een familielid vermoord terug wordt gevonden. Op een eiland waar ze geen kant op kunnen, voelt de familie zich gevangen en neemt de dreiging steeds meer toe. Lukt het ze om de verborgen geheimen uit het verleden tijdig te ontrafele?

Ik val maar gelijk met de deur in huis want wat heeft Alice Feeney mij verrast met deze thriller ‘Een voor Een’. In het begin had ik wel even zoiets in wat voor een verhaal ben ik nu beland….

De auteur laat mij als lezer kennis maken alle familieleden, aan de hand van akelige situaties die in het verleden zijn gebeurd. ‘Een voor Een’ heeft twee verhaallijnen, eentje die zich in de jaren tachtig afspeelt en een in het heden. Het verhaal wordt vanuit het personage van Daisy Darker verteld. Ik merk wel dat de kennismaking met alle personages mij eigenlijk wat te lang duurt totdat het eerste dode slachtoffer valt. Maar dit is mijn ongeduld.
Alice Feeney heeft een prettige schrijfstijl. Aan de boeiende thriller heeft ze geweldige quotes en duistere gedichten toegevoegd, waarmee ze mij helemaal weet in te palmen.

De noodzaak van de uitgebreide kennismaking met alle personages worden duidelijk wanneer ik het plot lees. Alles valt op zijn plek en alle geheimen zijn bekend. Wanneer ik denk van dat was het dan, komt de auteur nog met een verrassende en bizarre onthulling! En die komt echt wel even binnen. Een ding is zeker, deze bijzondere en spannende thriller blijft zeker nog een tijdje in mijn hoofd hangen!

‘Een voor Een’ krijgt van mij 4,5 sterren.