De Week van Recensie Thriller

Zwarte Leugens van Linda Jansma, uitgegeven door De Crime Compagnie

De cover waar een zoekbalk, een knuffelbeer, een hekwerk op staan, passen perfect bij het verhaal. Ik vind het een aantrekkelijke en mooie cover die ik zeker ook door de grote titel van het boek zeker op zou pakken.

Ruby haar vlog Pathway to Justice is razend populair. Ruby onderzoekt sinds een aantal jaar de cold cases en deelt haar bevindingen met haar volgers. De reacties van haar volgers helpen haar bij het oplossen van de cold cases. Nu moet ze een nieuwe cold case kiezen. De keuze valt op een zaak van 30 jaar geleden waarbij een baby van 6 maanden uit een kinderwagen is gehaald en nooit meer is teruggevonden. Wanneer Ruby het bijzondere bericht ‘Ze is niet dood’ ontvangt, blijft dit bericht in haar hoofd rond spoken. Ze duikt dieper en dieper het onderzoek in en ze komt erachter dat haar eigen verleden verstrengeld is met deze zaak…..

Handig is om te weten dat de Linda Jansma ‘Zwarte leugens’ twee verhaallijnen heeft gegeven. Het verhaal over de vermissing van Tess Palmer begint in 1987. Ruby vlogt over deze cold case in 2021, dit is de andere verhaallijn opgenomen. En deze verhaallijnen vloeien op een natuurlijke wijze in elkaar over.

Pfft wat een drukte! is mijn eerste gedachte wanneer ik lees dat Alexandra Palmer moeder is van zes kinderen, waaronder een tweeling van 6 maanden. Dat de ouders blij zijn dat een van de tweeling een meisje is naast vijf zonen kan ik me goed voorstellen. En wanneer dat meiske als 6 maanden oude baby verdwijnt en nooit terug wordt gevonden…. Nou de auteur heeft gelijk mijn aandacht goed te pakken.

Ruby gaat voortvarend, met hulp van haar beste vriendin Annika en buurman Tristan, aan de slag met de cold case. Tegenslag is er natuurlijk want het politiedossier is verdwenen. Hier baalt Ruby stevig van en of het niet genoeg is valt Casper, haar ex-man, haar lastig.
Het personage van deze ex, zit met zijn gedrag verschillende keren behoorlijk in mijn irritatiezone. Hij wil duidelijk iets van Ruby waar zij niet mee instemt. Ruby verdenkt hem dan ook dat hij in haar huis is geweest.

Ruby haar personage kruipt onder mijn huid. Ik hou van haar doorzettingsvermogen waarmee zij zich op de zaak stort. Wel verbaas ik me er over dat ze vaak alleen op pad gaat en haar ogen, naar mijn idee, sluit voor het gevaar wat op de loer ligt.

Het was een in vier gevouwen stuk papier, dat ze nog net tussen de tanden van Pip vandaan kon redden. En er stonden slechts vier woorden op!

Al snel wordt het me duidelijk dat Ruby haar personage zich niet laat vertellen wat ze wel of niet moet doen waardoor haar gedrag ook te verklaren is. Door dat gedrag komt ze in verschillende situaties terecht waarbij de spanning van deze thriller nog meer oploopt terwijl de boog al hoog gespannen is. Ik ben geen nagelbijter maar ik zou bijna op mijn nagels van spanning gaan bijten!

‘Zwarte leugens’ van Linda Jansma heeft mij aan mijn leesstoel gekluisterd want deze thriller was niet weg te leggen en heb ik in een ruk uitgelezen. Van begin tot en met het eind van dit gruwelijk boeiende verhaal is mijn aandacht geen enkele keer verslapt. De auteur heeft een parel van een thriller geschreven die ik alleen maar kan waarderen met 5 Sterren!