De Week van Recensie Thriller

Onderstroom van Linda Jansma, uitgegeven door De Crime Compagnie

‘Onderstroom’ heeft zo’n intrigerende cover dat mijn ogen er telkens naar toe getrokken worden Hoe vaak ik het boek niet in handen heb gehad om naar de vrouw te kijken die in het water ligt. Waarom? Ik heb er geen verklaring voor…..

De jongste dochter Insa van Gerlof en Hester wordt vermoord teruggevonden. Ze is door geweld om het leven gekomen. Met het huwelijk van Gerlof en Hester gaat het daarna snel bergafwaarts en Gerlof vertrekt. Of dat nog niet voldoende is, komt de zeilschool ook nog in financieel zwaar weer terecht. Hester haar leven is verwoest…

Door de steun en hulp van haar kinderen Jort en Silke krabbelt Hester beetje bij beetje weer uit het diepe dal waarin ze twee jaar geleden in terecht is gekomen. Er worden weer zeilcursussen bij de zeilschool geboekt. Zelfs Timo, de goede vriend van Insa, komt samen met zijn vader Jelmer terug naar de zeilschool. Al snel merkt Hester dat Jelmer een oogje op haar heeft. Dan wordt de buurt opgeschrikt! Er is opnieuw een vermoord meisje gevonden en kort daarna wordt een tweede meisje zwaargewond aangetroffen. Is de moordenaar terug of is de dader nooit weggeweest?

Ik ben nog maar net begonnen in ‘Onderstroom’ of Linda Jansma weet me met één zin zo te raken dat ik gelijk volschiet. En dan ben ik nog maar op bladzijde 11. Ik had wel verwacht dat ik kippenvel zou krijgen van de spanning maar dat er bij mij tranen zouden vloeien tijdens het lezen van deze thriller ‘Onderstroom’, nee dat heb ik niet aan zien komen.

‘Onderstroom’ wordt voor het grootste deel vanuit het personage van Hester verteld. Hester neemt de lezer mee hoe haar leven is terwijl ze de zeilschool runt. Daarnaast deelt Hester haar herinneringen over de tijd dat het gezin nog compleet was. Dat die herinneringen beladen zijn met emoties hoef ik vast niet uit te leggen….

Door de wijze waarop Linda Jansma haar spannende thriller heeft geschreven zorgt ervoor dat het verhaal onder mijn huid kruipt. De personages zijn allemaal goed uitgewerkt. Op de momenten dat ik niet kan lezen in ‘Onderstroom’ maar aan het werk ben, sluipt het gruwelijke verhaal mijn gedachten verschillende keren binnen. Gek vind ik dit niet hoor want je kind zal maar vermoord zijn….Maar dat is niet het enige wat er speelt in ‘Onderstroom’.

De auteur heeft in ‘Onderstroom’ niet alleen moord verwerkt. Nee ze heeft ook nog op een subtiele wijze een aantal andere problemen verweven in dit verhaal waardoor de spanning op geen enkel moment afzwakt. Dat ik gelijk na mijn werk direct het boek oppak om verder te lezen zullen andere lezers van ‘Onderstroom’ zeker herkenbaar vinden. Dit verhaal voelt zo levensecht aan dat ik het niet los kan laten…..

Linda Jansma weet op een ingenieuze manier de lezers een bepaalde kant op te laten denken en dan…. BAM dan komt er een einde waar ik figuurlijk stijl van achterover sla…..

‘Onderstroom’ krijgt van mij 5 hele dikke sterren.