Vervlogen van Marijke Verhoeven, uitgegeven door de Crime Compagnie

Op de cover zie ik een meisje op de rug die op een schommel zit. Die schommel is volgens mij bevestigd aan een boom want het meisje heeft zicht op een mooi landschap. Het is een aantrekkelijke cover waar ik in de boekenwinkel niet aan voorbij zou lopen.

Eleanor, de oudere zus van de negenjarige Claire, zit in de puberteit en heeft geen zin om tijdens de familievakantie in Zuid-Limburg braaf op tijd naar bed te gaan. Claire neemt ze natuurlijk niet mee wanneer ze er stiekem ’s avonds tussenuit piept. Wanneer Eleanor niet is teruggekomen na een avondje de hort op te zijn geweest, verandert Claire haar jonge leven voorgoed.

Na het overlijden van Claire haar vader vindt ze excuusbriefjes waar ze niets van snapt. Wanneer ze zelf zo’n excuusbriefje ontvangt wil Claire maar een ding! Er achter komen wat er 30 jaar geleden met haar zus Eleanor is gebeurd. Ze vertrekt naar Zuid-Limburg en gaat op onderzoek uit.

Wow wat een proloog heeft Marijke Verhoeven voor haar thriller ‘Vervlogen’ bedacht. Alles staat bij mij op scherp. Ik ben heel benieuwd op welke wijze deze prikkelende proloog samenvloeit met het verhaal.

‘Vervlogen’ begint na de proloog in juli 1991, de maand waarin Eleanor verdwijnt. In de gruwelijk spannende thriller wisselt de auteur de periodes af tussen het heden en met verschillende periodes uit het verleden. Claire blikt terug naar heftige situaties in het verleden en neemt de auteur ons mee wat Claire allemaal meemaakt tijdens haar onderzoek in het heden.

De vriendschap van Claire en Kasper, dat al op jonge leeftijd ontstaat, vind ik op een vertederende wijze omschreven. Het laat mij niet onberoerd. Claire worstelt met de verdwijning van haar zus en maakt daardoor in haar leven niet altijd de juiste keuzes. In het heden vind ik Claire soms onnadenkend en impulsief, wat ik ook wel weer kan begrijpen. Haar personage is heel realistisch en vind ik goed uitgediept. De andere personages heeft Marijke Verhoeven ook goed uitgewerkt. Toch springt het personage van Claire er voor mij uit, maar dat is gezien het verhaal vast niet onbegrijpelijk.

Marijke Verhoeven heeft in haar vreselijke spannende thriller verschillende actuele maatschappelijke problemen op een realistische wijze verwerkt. Ze heeft een vlotte schrijfstijl dat makkelijk wegleest ondanks dat sommige situaties best heftig zijn om te lezen. Dat ze in deze pittige thriller ook nog wat romantiek heeft kunnen verweven vind ik een hele prettige toevoeging.

De ontknoping van ‘Vervlogen’ daar valt mijn mond van open! Ik heb echt zoiets van dit meen je toch niet? Hoe kan zo’n iemand met zichzelf leven! Ik voel een woede in me opkomen maar besluit snel verder te lezen waardoor die woede gelukkig afzakt. Wat daar de reden van is dat vertel ik niet. Ik verklap alleen dat ik me helemaal kan vinden in hoe ‘Vervlogen’ afloopt….

‘Vervlogen’ krijgt van mij 5 sterren.