Koud van Barbara de Smedt, uitgegeven door Uitgeverij Hamley Books

De cover van ‘Koud’, het vervolg op de thriller Alleen spreekt mij erg aan. Op de cover van ‘Koud’ staat een ijsblokje waar een mier inzit en een mier bovenop zit. Wat heeft die mier in vredesnaam wraak en temperatuur te maken? Want die woorden worden in een zin gebruikt op de cover die ik raadselachtig vind. Ik kan niet wachten om aan dit verhaal te beginnen.

De zaak van de ontvoerde Julie Merkens, inmiddels al 15 jaar geleden, heeft onderzoeksjournalist Pieter De Saegher nooit los kunnen laten. Hij blijft zoeken naar het monster Oscar Plessers. Hij heeft ervoor gezorgd dat de ontvoering voor Julie slecht is afgelopen. De dader is al 15 jaar spoorloos.

Wanneer Hannah, de vijftien jarige puberdochter van Julie, is verdwenen richt Pieter gelijk al zijn pijlen op Oscar. De geruchten zijn dat Oscar voor het laatst is gezien in Lapland. Pieter reist af naar het koude Lapland en is, voor dat hij het weet, verwikkeld in een levensgevaarlijk spel.

De temperatuur keldert behoorlijk naar beneden, de spanning stijgt en Pieter? Die ontdekt de gruwelijke waarheid….

Wat heeft Barbara de Smedt met de adembenemende psychologische thriller ‘Koud’ een geweldig vervolg op haar thrillerdebuut ‘Alleen’ geschreven. Het is wel even geleden dat Alleen is verschenen weet ik me te herinneren dat ik wel met wat vragen bleef zitten. Toen ik vernam dat de auteur een vervolgverhaal zou gaan schrijven op ‘Alleen’ heb ik reikhalzend naar dit boek uitgekeken.

De auteur heeft verschillende verhaallijnen uitgewerkt in ‘Koud’.
Tom, de vader van Hannah, is altijd te beschermend geweest richting Hannah en heeft haar altijd erg kort gehouden. Hij is in alle staten wanneer Hannah is verdwenen. Hij gaat opnieuw door een hel. De auteur weet alle emoties van de getraumatiseerde Tom zo gedetailleerd te beschrijven dat ik zijn spanning, boosheid en zijn machteloosheid van hem goed voel. Ik zou denk ik gek worden wanneer mij zoiets zou overkomen. Ik kan me dan ook heel voorstellen dat hij zelf op zoek gaat naar zijn dochter. Ik zou dat zeker ook doen.

Pieter, de onderzoeksjournalist, is geobsedeerd van Oscar Plessers. Hij vindt zo onterecht dat dit monster nog nooit gevonden is en niet achter de tralies zit. Pieter wil er voor zorgen dat Oscar achter de tralies komt, dit gaat ten koste van Pieter zijn eigen leven. Zijn houding en gedrag laten dan ook heel wat te wensen over ten aanzien van zijn dierbaren. Barbara de Smedt weet Pieter zijn ogen te openen wanneer er iets heftigs in zijn leven gebeurd.

En dan de dader, Oscar Plessers, deze laat Barbara de Smedt in ‘Koud’ niet onbeschreven. Barbara heeft zijn personage, net zoals de eerdergenoemde personages echt heel goed uitgewerkt.

Het plot van het verhaal vind ik supergoed gevonden en hier verrast de auteur me zeker mee. Het is best heftig maar ook erg goed bedacht.

Ik heb van ‘Koud’ genoten en geef deze thriller dan ook 4,5 Sterren.