Kansloos van Petra Spark, uitgegeven door uitgeverij LetterRijn

De thriller ‘Kansloos’ heeft een donkere cover met daarop een witte lelie met een bloedend hart. De titel staat er in het rood op en de overige tekst waaronder de naam van de auteur in het wit. Een prachtig samengesteld geheel. En dan die pakkende quote ‘Jullie zoon was niet de eerste, maar hij is evenmin de laatste….’ Kom maar op met dit boek want die wil ik zeker graag lezen.

Wanneer de premier zo’n veertien dagen na het tragische overlijden van zijn negentienjarige zoon Noah een mysterieus bericht op internet leest, wordt de politie ingeschakeld. De rechercheurs Roy en Sophia moeten de zaak onderzoeken. Er mag absoluut geen ruchtbaarheid aan het onderzoek worden gegeven luidt de opdracht die ze meekrijgen. Hoewel de rechercheurs dit proberen wordt dit onhaalbaar wanneer blijkt dat er meer jongens, waarmee Noah een nauwe band had, zijn overleden. Roy en Sophia starten een onderzoek naar de achtergrond van de jongens. Geen gemakkelijke klus want de geheimen uit het verleden laten zich niet makkelijk vinden. Lukt het Roy en Sophia om de waarheid boven tafel te krijgen?

‘Kansloos’ van Petra Spark is een gruwelijke thriller waar veel in gebeurd. Ik heb me dan ook geen moment verveelt. Wat? Ik kan beter zeggen dat ik vaak van spanning op het puntje van mijn stoel zat.

De personages zijn prima uitgewerkt en ondanks de lange hoofdstukken, wat ik trouwens best wel een verademing vind na het lezen van de vele boeken met korte hoofdstukken, is het verhaal goed te volgen.

De auteur heeft verschillende verhaallijnen in ‘Kansloos’ verwerkt, die allemaal stuk voor stuk aangrijpend zijn. Want behalve het mysterieuze overlijden van Noah heeft ze in ‘Kansloos’, naast actuele maatschappelijke problemen, ook de liefde, verraad, verdriet en teleurstelling verwerkt. Ze heeft aan een personage de ziekte Alzheimer in dit verhaal gegeven, een heel actueel onderwerp aangezien deze ziekte steeds meer voorkomt.

Petra Spark weet in deze thriller de gebeurtenissen zo te beschrijven dat ik intens meeleef met het verdriet van het personage van Roy, dat me de tranen in mijn ogen schieten. Hij heeft het door het verlies van zijn vrouw erg zwaar. Ik merk hoe hij worstelt om zijn hoofd boven water te houden en vecht om de duisternis niet in te zakken. Door de zorg voor zijn 8 maanden oude zoontje en zich te storten op deze zaak merk ik dat hij wat aan het veranderen is, een goede ontwikkeling! In een andere situatie laat de auteur een personage iets doen waardoor ik zo boos word dat ik inwendig kook. Ik kan dat mens wel wat aandoen, dat weet de auteur dus ook voor elkaar te krijgen met haar realistische schrijfstijl.

Wanneer ik op enig moment denk te weten hoe het verhaal in elkaar zit, wordt mijn theorie al snel door de auteur helemaal om zeep geholpen. Ze heeft me mooi op het verkeerde been gezet…… En wanneer ik denk dat het verhaal is afgelopen krijgt ‘Kansloos’ nog een staartje. Mijn hemel, ik viel bijna van mijn stoel van verbazing. Bedenk het maar eens, mijn complimenten.

‘Kansloos’ krijgt van mij 5 Sterren.