Cozy Thriller Recensie

Nadorst van Marly van Otterloo, uitgegeven door De Crime Compagnie

Op de cover staat een wijnglas waarin een scherpe afbeelding van een besneeuwde weg met bomen aan de zijkanten te zien is. De auto die er rijdt verdwijnt in het laagje wijn wat nog in het glas zit. De rest van de afbeelding is wazig, behalve de titel Nadorst en de woorden ‘de drank’, ‘de straf’ en ‘de dood’ en de naam van de auteur. De cover vind ik erg mooi en slim bedacht, deze kan ik in ieder geval niet laten liggen.

Liset geeft de cursus alcohol en verkeer aan mensen die door politie zijn gepakt met meer dan de toegestane promillage aan alcohol in hun bloed. Deze wetsovertreders zijn verplicht deze cursus te volgen, willen ze hun rijbewijs behouden. Liset heeft een chaotische lesdag achter de rug wanneer ’s avonds laat de deurbel gaat. De politie wil met Liset haar dag doornemen want een van haar cursisten is onder verdachte omstandigheden om het leven gekomen. Ze moet dan ook mee naar het bureau.

Meer slachtoffers vallen in de periode die volgt en er kan een link worden gelegd naar hun verleden. Het verleden eist zijn tol, ook voor Liset. Kan ze er voor zorgen dat zij niet in gevaar komt?

Nog niet eerder heb ik een verhaal van Marly van Otterloo gelezen. Door de aansprekende cover van ‘Nadorst’ en de prikkelende informatie op de achterflap wilde ik het boek graag lezen.

Ik val maar gelijk met de deur in huis want echt spannend vind ik ‘Nadorst’ niet. Dit heeft denk ik te maken met mijn eigen verwachting. Ik verwachtte een spannende thriller maar dit is ‘Nadorst’ niet. Het is een cosy crime. Betekent dit dat ‘Nadorst’ geen goed verhaal is? Nee, want gelijk in het begin van het verhaal wordt Liset opgehaald door de politie omdat er een cursist door geweld om het leven is gekomen. De auteur heeft meteen mijn volle aandacht te pakken.

Na het boeiende begin kom ik bij de hoofdstukken die de auteur over de personages heeft toegevoegd. Ze heeft bijna alle personages heel gedetailleerd beschreven, helaas zakt hierdoor bij mij de aandacht wel wat weg. Ook zorgt het ervoor dat het verhaal minder vlot door leest.

Gelukkig heeft ‘Nadorst’ door het interessante begin me zo nieuwsgierig gemaakt dat ik wil weten hoe het verhaal verder gaat. Wie is er dood, wat is er gebeurd en wie heeft het gedaan…

Liset zit dus in een kamertje op het politiebureau te wachten op de twee rechercheurs. Ze weet nog van niets en wordt aardig ongeduldig. Ik kan me die ongeduld heel goed voorstellen door de wijze waarop Marly van Otterloo dit heeft beschreven. Wanneer de ontknoping nadert en Liset in bepaalde situaties terecht komt snap ik zeker de keuzes die ze Liset laat maken en leef dan ook met haar mee. Ik vind ’Nadorst’ een boeiend verhaal met een interessante ontknoping.

‘Nadorst’ krijgt van mij 3,5 Sterren.