Recensie Young adult

Meisje.Vermist.Gevonden. van Stefanie Sybens, uitgegeven door uitgeverij Hamley Books

De woorden Meisje. Vermist. Gevonden. raken me gelijk wanneer ik de cover zie. Daaronder zie ik een grijze damesfiets tussen donkergroene bladeren liggen. De cover blijft, na het zien ervan, op mijn netvlies hangen en kan deze niet loslaten. Ik moet dit verhaal snel lezen.

Sienna en Annie zijn al heel lang beste vriendinnen en delen hun dromen over de toekomst. Voor Sienna is het duidelijk dat zij in Londen wil gaan wonen en Annie wil in Kenia wonen. Het lot bepaalt helaas anders want Annie wordt na een avond stappen vermist. Sienna haar wereld stort in, ze wil maar een ding en dat is dat Annie terugkomt. De vermissing van Annie houdt het land in zijn ban. Overal wordt er over gesproken of is het op het nieuws. Na een helse zoektocht wordt na een week het levenloze lichaam van Annie gevonden…..

Sienna weet niet hoe ze met dit vreselijke verlies om moet gaan. Haar leven zonder Annie is helemaal niks waard…..

Na het lezen van het voorwoord en dankwoord, die beide voorin het boek zijn gepubliceerd weet ik dat Stefanie Sybens het verhaal ‘Meisje.Vermist.Gevonden.’ gebaseerd heeft op een waargebeurde gebeurtenis in haar eigen leven dat ze heeft meegemaakt.

De personages van Annie en Sienna zijn goed uitgewerkt. Het gedrag van Sienna vind ik in ‘Meisje.Vermist.Gevonden.’ heel realistisch. Het zal je maar gebeuren dat je je beste vriendin verliest. Het erge van alles is dat ze van haar ouders geen steun hoeft te verwachten, ik vond dat erg om te lezen, het deed me pijn. De reden daarvan laat ik in het midden maar ik kon ze wel wat doen. Want wat zal Sienna zich alleen hebben gevoeld. Ik vind het helemaal niet vreemd dat Sienna niet over haar eigen emoties en gevoelens kan praten en zich tegendraads gedraagt.
Stefanie Sybens heeft het aangrijpende verhaal ‘Meisje.Vermist. Gevonden.’ op zo’n wijze geschreven dat het boek, ondanks de emoties die het bij mij oproept, vlot weg leest. Wat heeft ze allemaal wel niet meegemaakt, ik heb echt wel even een traantje weggepinkt. Ik heb respect voor de auteur dat ze over zo’n heftige gebeurtenis in haar leven besloten heeft een verhaal te schrijven.

‘Meisje.Vermist.Gevonden.’ krijgt van mij 4 Sterren.