Fantasy Recensie Young adult

Wolvenvrouw van Hay van den Munckhof, uitgegeven door Godijn Publishing

Wat een geweldige intrigerende cover! Het blauwe oog van de jonge vrouw springt zo uit, dat het net is of dat ze mij aankijkt. Maar ook de fascinerende wolvenkop dat voor een deel over het gezicht van de vrouw is geplaatst, spreekt mij enorm aan.

Op de prehistorische toendravlakte staat een kamp wat Kita haar thuis noemt. Kita is bezig om de fuiken leeg te halen, alleen ze heeft pech want ze vindt maar een klein miezerige visje. Terwijl ze bezig om met haar speer een vis te vangen, hoort ze geritsel in de struiken. Het bezorgt haar kippenvel. Kita is blij wanneer ze de stem van haar vriendin Aski achter zich hoort. Ze besluiten samen naar hun vriendin Shogi te gaan maar dan horen ze een ijzingwekkende schreeuw. Ze treffen Shogi zwaargewond aan, Shogi overleeft haar verwondingen niet. De jagers, maar ook Kita, geven de schuld aan de beestmensen. Door vooroordelen maakt ze een vreselijke fout en moet Kita een levensgevaarlijke reis ondernemen. Die barre tocht gaat door het dal waar de beestmensen wonen…..

Hay van den Munckhof neemt mij als lezer van ‘Wolvenvrouw’ mee naar het verre verleden. Zijn verhaal speelt zich maar liefst 40.000 jaar geleden af, in de tijd van de Neanderthalers. De auteur weet met zijn pakkende schrijfwijze mij zo in het verhaal te slepen dat ik intens met Kita meeleef. Ook de sfeer van het verhaal heeft de auteur realistisch weergegeven. ‘Wolvenvrouw’ heb ik sneller uit dan verwacht.

Wanneer ik in het boek begin te lezen is Kita nog een meisje maar wanneer ze voor het eerst menstrueert is ze gelijk een vrouw. Dit was in die tijd zo. Ook wordt ze na die eerste menstruatie gelijk gekoppeld aan een man. Kita heeft haar oog op een stoere jager Torem laten vallen maar nu het zover is wordt ze onzeker en begint ze toch wel wat te twijfelen.

Hay van den Munckhof heeft Kita haar personage alle gedragingen meegegeven die bij een puber horen. Kita worstelt met haar onzekerheid, angst, schuldgevoel maar ook met schaamte over haar vooroordelen. Tijdens de barre tocht met veel onverwachte gevaren moet Kita vechten voor haar leven. Daarnaast piekert Kita over alles wat er is gebeurd. Twijfelt ze ook over wie er nog te vertrouwen is en komt ze er achter dat ze iemand mist waarmee ze goed kon praten. Het is een hele ontwikkeling die Kita tijdens haar levensbedreigende reis doormaakt waardoor ze van een onzekere puber groeit naar een krachtige jonge vrouw.

‘Wolvenvrouw’ is boeiend en leerzaam verhaal. Ik heb het boek graag gelezen.

‘Wolvenvrouw’ krijgt van mij 3,5 Sterren.