Leesclub Recensie Thriller

Het dossier van Anya Niewierra, uitgegeven door Luitingh Sijthoff

Wat een ongelofelijk schitterend boek! De kleuren die gebruikt zijn vind ik supermooi! Maar ik ben helemaal verliefd op de prachtige sprayed edges. De afbeelding van de Brandenburger Tor op de cover past natuurlijk helemaal bij dit verhaal.

Josta Breese woont als 44 jarige weduwe in Zuid-Limburg. Ze geniet van de heuvelachtige omgeving en van het teruggetrokken bestaan dat ze lijdt. Haar leven komt op de kop te staan wanneer er een aanslag op haar leven wordt gepleegd.
Josta heeft een traumatisch verleden, ze is namelijk opgegroeid in het voormalige DDR. Ze moest, samen met een aantal andere getalenteerde schilders, onder dwang van de Stasi, kunst vervalsen. Door de aanslag op haar leven vermoedt Josta dat dit te maken heeft met haar verleden. Ze voelt zich niet veilig en ze besluit om naar Berlijn te gaan. Josta gaat op zoek naar haar oude teamleden want samen met hen werd ze gearresteerd. Ze werden verdacht van het stelen van het dossier. In dit dossier werd bijgehouden welke schilderijen er waren vervalst en aan wie deze kunst was verkocht. De DDR-top wilde natuurlijk niet dat dit aan het licht zou komen.
Josta wil het dossier opzoeken maar wordt daarbij gehinderd door huurmoordenaars en als dat nog niet erg genoeg is……wordt ze ook nog eens geconfronteerd met de man die haar leven verwoestte!

Wow al na het lezen van de eerste bladzijde van ‘Het dossier’ ben ik zo geprikkeld dat ik dit boek uit nieuwsgierigheid niet weg kan en wil leggen! ‘Het dossier’ bestaat uit twee verhaallijnen die beide vanuit een ik-perspectief wordt verteld. Uiteraard is een van die verhaallijnen van Josta Breese en de andere ik-perspectief is van een personage van wie de identiteit een verrassing is. Die verhaallijn is in een cursieve tekst opgenomen in het boek. En hoe afschuwelijk spannend en interessant ik het verhaal van Josta vind, merk ik op enig moment dat ik uitkijk naar de verhaallijn die cursief in het boek is gedrukt….

De geschiedenis over het voormalige DDR is vreselijk maar gelijktijdig ook interessant om te lezen. Ik herinner me uit de geschiedenislessen inderdaad dat mensen in de DDR werden onderdrukt en wanneer ze niet deden wat er gezegd werd of hun eigen mening ventileerden, mensen werden opgepakt en verdwenen…. De val van de muur kan ik me zeker nog goed herinneren. Ik vind het interessant en ook goed van de auteur dat dit als een belangrijke gebeurtenis is opgenomen in ‘Het dossier’.

Het is wel duidelijk dat beide personages met elkaar te maken hebben maar het duurt wel een behoorlijk aantal hoofdstukken voordat dit beetje bij beetje wordt onthuld. De puzzelstukjes vallen heel langzaam op zijn plek…

Josta haar personage is door haar verleden zo getraumatiseerd dat, wanneer ze door de Nederlandse politie wordt gehoord naar aanleiding van de aanslag op haar leven, haar een unheimlich gevoel bekruipt. Ze kiest er voor om het heft in eigen handen te nemen en op onderzoek uit te gaan naar haar verleden. Ondanks de angst die Josta haar personage sterk voelt tijdens heftige en soms levensbedreigende situaties zet Josta door. Haar personage heeft lef en wil alleen maar dat de waarheid boven tafel komt!

‘Het dossier’ is de eerste thriller die ik van Anya Niewierra heb gelezen. Met deze thriller heeft ze me zo ontzettend verrast dat ik zeker meer van haar wil lezen. Haar schrijfstijl is overtuigend en geloofwaardig en ondanks alle heftigheden vind ik dat het verhaal vlot leest. Wel merk ik nadat ik ‘Het dossier’ uit heb dat het in mijn hoofd na suddert…..

‘Het dossier’ krijgt van mij 5 Sterren.