Doden praten niet van Tamara Geraeds, uitgegeven door De Crime Compagnie

Sowieso vind ik blauwe covers supermooi, ze hebben om een of andere reden een aantrekkingskracht op mij. Maar in het geval van deze cover…. De titel ‘Doden praten niet’, de quote ‘Hij verdient het om te sterven’ en de brandende lucifers…. Wauw wat een geweldige cover heeft deze nieuwe thriller van Tamara Geraeds!

Door hele vervelende omstandigheden is Maud haar baan en huis kwijtgeraakt. Haar vrienden, van wie ze dacht dat het haar vrienden waren, laten haar ook in de steek. Ze is dakloos en moet bedelen om te overleven. Wanneer ze op een koude dag wordt aangesproken door een man die haar een bijzonder voorstel doet, twijfelt ze maar wil meer weten van zijn wraakplan. Hij biedt Maud onderdak en eten aan in ruil voor haar hulp. De winter staat voor de deur en het verhaal wat de man haar vertelt klinkt oprecht. Maud is zich ervan bewust dat ze de winter op straat niet zal overleven en neemt zijn aanbod aan. Ze kan zich altijd nog bedenken…toch

Jemig het zal je maar gebeuren zeg! Ik heb absoluut met Maud te doen, wat een ellende! Moeten leven op straat als een bedelaar! Tamara Geraeds heeft vanaf het begin mijn volledige aandacht en dit blijft zo tot de laatste letter van dit gruwelijk boeiende verhaal! Dit zegt gelijk wat over haar pakkende schrijfstijl dat vlot wegleest.

Dat Maud haar personage door het leven op straat veel heeft meegemaakt hoef ik denk ik niet uit te leggen. Ik heb maar weinig nodig om me in Maud haar situatie in te leven. Ik kan me goed voorstellen dat Maud door haar situatie niet goed in haar vel zit en erg kwetsbaar is. Maar dat is mijn gevoel. Wel heeft ze de drive om te overleven en neemt daarom het aanbod van de vreemde man,   Paul, aan. Door de man zijn aanbod aan te nemen heeft ze weer een dak boven haar hoofd en te eten. Door samen met Paul bezig te zijn met het wraakplan te werken, roept bij Maud het gevoel op dat ze bezig is met rechtvaardigheid want iemand die een ander zoiets vreselijks aan doet……

‘Hij verdient het om te sterven’.

Maud ontwikkelt met vallen en opstaan tot een krachtige personage. Haar personage maar ook die van de andere personages zijn door Tamara Geraeds goed uitgewerkt. Naast het personage van Paul zijn er nog twee personages die een  rol in deze thriller hebben. Wessel is een oud collega van Maud. Wessel denkt dat hij meer is dan een ander, tenminste zo komt hij bij mij over. Maud komt hem vaker tegen dan dat haar lief is. Dan hebben we nog een personage dat toch wel in bijzondere situatie zichtbaar in het leven van Maud terecht komt….

In ‘Doden praten niet’ weet de auteur verschillende emoties op zo’n wijze te verwerken dat deze mij als lezer niet onberoerd laten. De angst die Maud overvalt, ook al doet ze heel stoer, komt zo binnen dat mijn ogen over het papier vliegen om er zo snel mogelijk achter te komen dat er niets met Maud gebeurd….

In dit verhaal zitten zulke spannende en onverwachtse situaties die zo aangrijpend zijn dat ik op het puntje van mijn stoel zit. Wat een psychologische rollercoaster is ‘Doden praten niet’ en wanneer alle puzzelstukje allemaal op zijn plek vallen, jemig wat het einde…Het is bijna niet te geloven.

‘Doden praten niet’ krijgt van mij 4,5 Sterren.