Dans door het verleden van Rina Stam, uitgegeven door Boeken van Rina

Niet alleen de kleurrijke cover van ‘Dans door het verleden’ is prachtig maar de hele omslag. Het is best jammer dat de achterflap gevuld is met informatie over het boek. Want de hele omslag is eigenlijk een schitterend schilderij dat goed past bij verhaal.

Mila, het zigeunermeisje, danst het liefste de hele dagen de sterren van de hemel terwijl Janos op zijn gitaar speelt. Want dan vergeet ze alle ellende waar ze elke dag mee geconfronteerd wordt. Het zijn haar diepste geheimen waar ze met niemand over praat. Haar oma steekt vaak een helpende hand naar Mila. Oma weet veel en heeft een vooruitziende blik. Als waarzegster verdient oma, terwijl dit erg gevaarlijk is in de tijd waarin ze leven, op de markt haar geld. Ze leert Mila ook naar haar bovennatuurlijke krachten te luisteren. Mila verlaat haar familie maar blijft dansen op gitaarmuziek. Want ook wanneer ze volwassen is, een leven leidt waar het gevaar dagelijks door Mila haar gave om de hoek loert, maakt dansen haar gelukkig. Zal Mila het gevaar kunnen blijven ontlopen of gaat haar toekomst in vlammen op….

Superleuk vind ik het wanneer een auteur mij benaderd met de vraag of ik haar of zijn boek wilt recenseren. Voordat ik daar antwoord op geef zoek ik natuurlijk eerst het boek even online op. Raakt de tekst van de achterflap van het boek mij dan is mijn antwoord positief. Doet het me niets of twijfel ik, dan wijs ik het verzoek onderbouwt af. De informatie over het verhaal ’Dans door het verleden’ heeft me erg nieuwsgierig gemaakt en het duurde dan ook niet lang voordat het boek in mijn brievenbus lag.

Rina Stam heeft een vlotte en meeslepende schrijfstijl. Ze weet het leven van het zigeunermeisje Mila op realistische manier te vertellen. Ik kan me heel goed voorstellen door wat Mila in haar jonge leventje voor haar kiezen krijgt dit door te dansen kan vergeten en zich gelukkig voelt. De titel van het boek ‘Dans door het verleden’ zegt het al dat Mila haar verhaal in verleden heeft afgespeeld. Wat Mila heeft mee gemaakt gebeurt vandaag de dag ook nog en ik vind het dan ook goed dat de auteur misbruik in haar verhaal heeft verwerkt.

‘Zou een kogel genoeg zijn?’

Het volwassen leven van Mila waarin het bovennatuurlijke en het waarzeggerij een rol speelt is boeiend en interessant. Wel is de spanning voelbaar want beschuldigd worden van hekserij ligt op de loer.

Het verhaal van Mila en haar keuzes die ze maakt vind ik erg mooi geschreven totdat ik de laatste bladzijde van Mila’s verhaal lees en geconfronteerd wordt met Flora. Poeh dat was echt wel even schakelen. En eerlijk is eerlijk, ik heb het einde van Mila’s verhaal en het begin van die van Flora een paar keer moeten lezen…..
Ik vind het best wel even heftig maar ik vind ook dat in de uitspraken die Flora doet waarheid zit. ‘Leer van jezelf te houden en word bewust van wie je bent en wat je doet.’

Ik kijk dan ook met veel belangstelling uit naar het tweede deel in deze ‘Rode Draad Trilogie’ van Rina Stam.

‘Dans door het verleden’ krijgt van mij 3,5 Sterren.