Recensie Young adult

Lucht van Lara Reims, uitgegeven door Uitgeverij Hamley Books

Op de cover zie ik een prachtige donkerblauwe sterrenhemel waar een bubbel met een meisje zweeft. Deze schitterende cover prikkelt gelijk mijn fantasie en ik wil weten waar die bubbel naar toe zweeft.

De twee pubers Romi en Ciro leven beiden in een bijzondere wereld. Romi op Mars en Ciro op Aarde. Twee verschillende werelden en toch komen ze op een dag in contact met elkaar. En dit terwijl ze helemaal niet van elkaars bestaan af weten. Via het Heelal worden op een of andere wijze korte gesprekjes aan Romi en Ciro verzonden. Ze leren hierdoor elkaar en de wereld waarin ze leven een beetje kennen. Gebeurt dit wel echt? Zijn er in het universum dingen mogelijk waar Romi en Ciro nog geen weet van hebben?

Van Lara Reims heb ik al verschillende boeken mogen lezen en elke keer weet zij mij, door haar meeslepende schrijfstijl op een prettig wijze, zo het verhaal in te trekken waardoor ik het niet meer los kan laten.

De personages van de Romi en Ciro zijn realistisch uitgewerkt, inclusief hun pubergedrag. Naast de korte gesprekjes die ze met z’n tweeën voeren, hebben ze ook beiden hun eigen dagelijkse sores. Romi moet zichzelf op Mars onder controle houden en zich zo gedragen zoals gewenst is. Dit is natuurlijk voor een puber, die vol vragen zit en die zich afzet tegen opgelegde regels, erg moeilijk. Door alle ontwikkelde technologieën wordt iedereen 24 uur per dag in de gaten gehouden maar gelukkig heeft ze Icky….Maar ook Ciro zijn wereld, waar technologie voorop staat, is het leven niet makkelijk voor een puber. Want voordat hij naar buiten mag met zijn hondje Capi moet hij eerst worden gescand. Na goedkeuring mag hij naar buiten waar ze door drones in de gaten worden gehouden! Mensen mogen niet bij elkaar in de buurt komen en aanraken is helemaal uit den boze!

Ook in ‘Lucht’ ontbreken de technologieën en gadgets niet. Deze worden niet zomaar even zijdelings genoemd, nee deze zijn gedetailleerd door de auteur uitgewerkt. Hoe bedenkt Lara het en waar haalt ze haar inspiratie vandaan? Ze weet me elke keer weer enorm te verrassen!

‘Lucht’ vind ik zeer beeldend geschreven en deze wordt in mijn fantasie dan ook als een film afgespeeld. Het is echt een verhaal waarvan ik vind dat deze verfilmd moet worden! Ik kijk dan ook heel erg uit naar het volgende boek van Lara Reims vol nieuwe technologieën en gadgets!

‘Lucht’ krijgt van mij 4,5 Sterren.