Zonder boete van Dana Smit, uitgegeven door Ambo | Anthos

Net zoals op de vorige cover staat ook op deze een intrigerend vrouwenoog centraal. Alleen is er dit keer meer te zien van het gezicht. Voor de titel en de naam van de auteur is dezelfde layout gebruikt als die van deel 1 in de Hazel Kramer serie. Wat wel verschilt is het kleurgebruik. Deze prachtige groene cover heeft op mij een enorme aantrekkingskracht en voordat ik het weet heb ik deze als besteld bij het bekende blauwe mannetje.

De voorbereidingen voor de verkiezingen zijn in Londen in volle gang totdat politicus Richard Hall spoorloos verdwenen is. De partijtop lijkt ten einde raad en klopt bij de profiler Hazel Kramer aan voor hulp. Hazel bekruipt het gevoel dat de partijtop haar niet alles verteld en twijfelt dan ook of ze de zaak wel aan moet nemen. Ze neemt de zaak na enig aarzelen toch aan. Hazel haar gevoel komt uit want ze komt er al snel achter dat haar niet alles verteld wordt. Daarnaast mag de politie niet op de hoogte worden gebracht over de verdwijning van de politicus. Maakt iemand zich wel zorgen over de verdwijning van Richard Hall? Bij Hazel is de indruk gewekt dat dit niet het geval is. Samen met Richard Hall zijn zoon Gabriel gaat Hazel op onderzoek uit en loopt hierbij tegen een veel groter probleem aan.…

Samen met een terrorismeteam doet Hazel er alles aan om de stad en alle inwoners te beschermen. Daarnaast zijn ze druk met het zoeken naar Richard Hall, zou het hen lukken om hem op tijd terug te vinden? De principes worden op de proef gesteld en Hazel komt voor een groot dilemma te staan. De vraag die dan rijst is: wanneer heiligt het doel alle middelen nog…..

Eindelijk dacht ik toen ik vernam dat deel twee in de Hazel Kramer serie uit zou komen! Vorig jaar las ik ‘Zonder schuld’ en ik heb erg van dit verhaal met profiler Hazel Kramer genoten. Ik keek al een tijdje uit naar dit tweede deel. Net zoals de cover van het eerste deel sprak mij dit tweede deel ook weer erg aan. De delen volgen elkaar mooi op.

En O wat begint ‘Zonder boete’ mysterieus! Hazel krijgt een mail en daar staat alleen één zin in, nou eigenlijk is het meer een opdracht.Hazel zou Hazel niet zijn wanneer ze niet nieuwsgierig is en gaat de volgende dag op pad om zich bij het adres te melden waar ze gesommeerd is om naar toe te komen.

Dana Smit heeft het allemaal erg geheimzinnig beschreven en ik zit ook niet echt ontspannen dit beginstuk te lezen. Klopt dit allemaal wel? Wordt Hazel niet in een val gelokt? Het zijn allemaal gedachten die door mij heen gaan. Allemaal niet nodig maar het is al gebeurd, hahaha. De auteur weet de opdracht die Hazel Kramer toch wel mysterieus te houden want veel info krijgt ze niet.

In ‘Zonder boete’ heeft Dana Smit het deel wat de dader vertelt cursief opgenomen. Het verhaal, waarin Hazel bezig is met de vermissing van Richard Hall en een coldcase uit het verleden, wordt onderbroken door sessies die Hazel heeft om over haar traumatische ervaringen te praten met een psycholoog.

De auteur heeft aan Hazel een complexe personage gegeven die ik als lezer beetje bij beetje beter leer kennen. Hazel weet zelf ook dat ze geen makkelijk iemand is. Dat haar verleden haar in de weg zit en dat ze consessies moet doen. Zo bespreekt ze op een gegeven moment met een personage wat ze wil gaan doen, terwijl ze dit eerder zeker niet deed. Ik vind dat Hazel hierdoor een goede persoonlijke ontwikkeling doormaakt.

‘Confrontatie is niet altijd de beste weg. Soms moet je dingen op zijn beloop laten.’

Wel heb ik twee keer echt de neiging gehad om het deel van de sessies, die echt een hele spannende gebeurtenis doorbrak, over te slaan. Ik heb het niet gedaan omdat ik het spannende verhaal in die volgorde wil lezen zoals de auteur het heeft geschreven. Dit riep wel wat irritatie bij mij op. De auteur maakt dit dubbel en dwars goed want ze zorgt toch voor een cliffhanger Wow! En dat einde roept vragen op waardoor ik gelijk het volgende deel wil lezen. Ik hoop dan ook dat Dana Smit het volgende deel al heeft geschreven en dat deze snel wordt uitgegeven! Want een jaar de lezers laten wachten dat kan toch eigenlijk niet!

‘Zonder boete’ krijgt van mij 4 Sterren.