Vrouwenmantel van Anita Kok, uitgegeven door Godijn Publishing

Op de cover van ‘Vrouwenmantel’ van Anita Kok staat een prachtig bosachtig gebied. In het midden is in een lichte kleur een silhouet van een vrouw te zien waarvan het gezicht door de oranje titel afgeschermd wordt. Wie is die vrouw? Is ze in het bos verdwaald?

Na door haar man Arnoud aan de kant te zijn gezet voor de jongere Chantal besluit de ongelukkige vrouwencardioloog Claire naar een mindfulness retraite voor 50 plus vrouwen te gaan. Ze wil graag tot rust komen en zich meer kunnen ontspannen. Daarnaast hoopt ze dat het haar lukt om haar eigenwaarde op te vijzelen. Want Claire heeft zich inmiddels beseft dat ze in de afgelopen jaren zichzelf heeft weggecijferd voor haar gezin en haar werk.

Al snel komt Claire er achter dat sommige vrouwen die ook aan de mindfulness retraite meedoen, een eigen agenda hebben. Er is zelfs sprake van duistere geheimen. Er is zelfs iemand vermoord! Hebben de mannen, die de vrouwen in de plaatselijke kroeg hebben ontmoet, hier iets mee te maken? Of is er misschien een vergissing in het spel en had de dader het op Claire voorzien? De angst slaat Claire om het hart en ze vreest dan ook voor haar leven….

Poeh, je zult je maar voor een mindfulness retraite hebben aangemeld waarvan je eigenlijk twijfelde of je dit wel zou willen doen en dan bij aankomst door een chagrijn worden begroet. De toon is gelijk gezet, pfft. Anita Kok heeft daarmee gelijk mijn aandacht te pakken want ik ben natuurlijk reuze nieuwsgierig wat Claire gaat doen. Gelukkig maakt Claire kennis met de vrolijk ogende Moniek en al snel zijn ze samen aan het lachen.

Langzaamaan druppelen de overige deelnemers binnen en volgt er een kennismakingrondje onder leiding van de toch wel aparte mindfulnesstrainster Joke. Nadat de vijf overige dames zich hebben voorgesteld begint Joke gelijk met een eerste oefening. Zal het Claire lukken om in gedachten niet af te dwalen en haar focus bij de oefening te houden?

Joke haar personage komt bij mij over als een vrouw die het niet naar haar zin heeft. De auteur heeft de sfeer die Joke uitstraalt naar de groep goed weten te weergeven. Ik vind het dan ook niet vreemd dat de groep besluit om een uitstapje te maken naar het dorp en in de plaatselijke kroeg terecht komen.

Claire haar personage heeft gelukkig een forse ontwikkeling doorgemaakt in ‘Vrouwenmantel’. Moniek haar personage heeft haar daar zeker bij geholpen, het is dan ook niet vreemd dat deze twee vrouwen vriendinnen zijn geworden. Maar ook Felix, die Claire heeft ontmoet tijdens een uitstapje naar de plaatselijk kroeg, heeft invloed op de ontwikkeling die Claire doormaakt. Claire wordt behoorlijk wakker geschud en moet bij zichzelf te rade gaan wat ze wil. Dat daarbij de overgangsklachten haar af en toe flink in de weg zitten zullen zeker door 50 plus vrouwen herkenbaar zijn. Want wat ongemak kunnen die hormonen ter weeg brengen, hou maar op. Voor mij zijn ze helaas ook herkenbaar…..

Anita Kok heeft een plezierige schrijfstijl wat makkelijk, ondanks dat er heel veel gebeurt, wegleest. Ik kom namelijk van de ene situatie in de andere situatie terecht. Die gebeurtenissen variëren van spannende romantische scenes tot gruwelijke moordzuchtige scenes en levensreddende handelingen. Kortom een thriller die mij van het begin tot het einde vasthoudt in mijn leesstoel! Ik heb er van genoten.

‘Vrouwenmantel’ krijgt van mij 4 Sterren.