Recensie Thriller

Ticket zonder retour van Bettie Elias, uitgegeven door uitgeverij Houtekiet

Cover
Een vrouwengezicht dat voor een groot deel bedekt is met bladeren. Een goed gekozen cover voor een psychologisch misdaadroman want het roept gelijk vragen bij mij op waar ik de antwoorden op wil weten…..

Het verhaal
Na een aantal jaren ongewild kinderloos te zijn geweest, zijn Rob en Ella reuzeblij als er toch gezinsuitbreiding komt. Ze zijn dan ook dolgelukkig met hun zoontje Daan. Rob heeft besloten om voor zijn werk niet langer uitgezonden te willen worden naar Thailand. Ella is daar erg blij om. Ze hoopt dat Rob nu aan zijn moeder Marit laat weten dat ze niet meer elk moment van de dag bij hun over de vloer hoeft te komen.
Dan wordt in het nieuws een oproep om hulp gedaan. Er wordt een robotfoto getoond en daarbij wordt vermeld dat er een vrouw is gevonden die gruwelijk is mishandelt, verkracht, gewurgd en daarna in brand gestoken. Wanneer Ella hoort dat het lichaam van de vermoordde vrouw in een plaats een aantal kilometers verderop is gevonden, slaat de twijfel bij Ella toe. Die gruwelijke vermoorde vrouw lijkt toch op Rob zijn collega die ze in de winkel heeft gezien? Vertelt Rob wel de waarheid? Rob houdt vol dat hij de vrouw niet kent. Ella wil het zeker weten en komt er achter dat Rob er een Thaise minnares op na houdt.

Mijn mening
Bettie Elias weet me erg te triggeren door de tekst die achter op haar nieuwe boek ‘Ticket zonder retour’ staat. Ik heb eerder haar thriller ‘De ongewenste gast’ mogen recenseren en vond deze steengoed! Hoezo de verwachtingen zijn hoog? Ik hoef niet uit te leggen dat ik met veel belangstelling heb uitgekeken naar het moment dat ‘Ticket zonder retour’ bij mij op de deurmat zou vallen.

In het boek lees ik hoe Ella onderzoekt of Rob haar de waarheid vertelt. Rob wil dat Ella hem gelooft maar door zijn gedrag en wat hij heeft beweerd is ze gaan twijfelen. Ella houdt van Rob en wil hem niet wantrouwen. Haar drang om de waarheid boven tafel te krijgen, geeft haar kracht om door te gaan. Ik vind, ondanks dat Ella aannames doet, zich ontwikkelt tot een krachtige personage.

Ella ligt klaarwakker in bed, zo ver mogelijk van Rob af die als een aangespoelde potvis op zijn rug ligt en daarbij horende decibels produceert.

Rob vertelt in zijn verhaal hoe hij tijdens zijn werk in Thailand Sarai ontmoet heeft en zijn minnares wordt. Ella gaat op onderzoek uit en bestookt hem met vragen over Sarai. Rob weet Ella in het begin te overtuigen maar ze blijft hem het vuur aan de schenen te leggen. Waardoor Rob verandert, hij wordt bezitterige en controleert wat Ella allemaal doet. Een zeer vervelende karaktertrek, waar ik absoluut niet van hou. Ik krijg dan ook van Rob zijn personage pukkeltjes in mijn nek, bah wat een irritante vent (en dan druk ik me nog aardig uit).

Natuurlijk heeft de auteur er voor gezorgd dat de verhalen van Ella en Rob in ‘Ticket zonder retour’ in elkaar overlopen tot een gruwelijk spannende psychologische misdaadroman met onverwachte wendingen die zeer verrassend zijn. Omdat het boek een psychologische misdaadroman is, moet je niet denken dat de auteur je een romantische einde voorschotelt. Nee, echt niet! De beste plotwending heeft de auteur namelijk voor het einde bewaard. Jemig wat een onthulling, eentje die mij omver heeft geblazen.

‘Ticket zonder retour’ geef ik 4,5 vette Sterren.