New adultroman Recensie

Vrije slag van Suzanne Peters, uitgegeven door Dutch Venture Publishing

Op de kleurrijke cover zie ik een verliefd stel, dat zich gezien de bubbeltjes en de achtergond, zich onderwater bevind. Door hun afbeelding heen staat de titel ‘Vrije slag’ in het wit. De cover vind ik er mooi uitzien en nodigt me uit om het boek op te pakken.

Debra gaat dierenverzorging studeren en is onderweg met een hoop bagage naar het studentenhuis waar ze gaat wonen. Evi, een van huisgenoten, heeft aangeboden om haar van het station op te halen. Met veel gedoe stapt Debra uit de trein en schrikt wanneer ze Evi ziet staan met haar fiets…..Wanneer ze zijn aangekomen hoort Debra dat er een housewarming is georganiseerd. Tijdens dit feestje ziet Debra een stoer uitziende gozer die Lucas heet. Ze ziet hem meteen zitten als een friend met benefits. Want voor een relatie staat Debra niet open. Want wie wil er nu een vriendin met de huidziekte hidradenitis suppurativa?

Wanneer de zomerstop voor het waterpoloteam is begonnen verveelt Paul zit stierlijk. Als een van de teamleden vraagt of hij meegaat naar een housewarming zegt hij natuurlijk geen nee. Zijn oog valt gelijk op de vrolijke Debra maar zijn teamgenoot Lucas lijkt hem een slag voor te zijn…. Worden Lucas en Debra een stel? Of krijgt Paul een kans om een belangrijkere rol te spelen in Debra haar leven?

Tijdens het lezen van ‘Vrije slag’ word ik meegesleurd in de emoties van Debra. Bij Debra komt haar huidziekte plots tot uiting en natuurlijk op een heel verkeerd moment…..Wanneer daar dan ook nog eens verkeerde conclusie wordt gelegd vliegen de emoties door mij heen! Wat ben ik boos om de onterechte reactie die Debra voor de voeten geworpen krijgt. Het heeft allemaal grote gevolgen voor Debra want van de vrolijke meid is niets meer over. De onzekerheid en het verdriet van Debra zijn door de meeslepende schrijfstijl van de auteur zo goed voelbaar. Ik leef dan ook helemaal met Debra mee.

Met Paul zijn personage ben ik blij want hij zoekt naar creatieve oplossingen om in contact te komen met de kwetsbare en onzekere Debra. Heel mooi om te lezen hoe beide personages zich tijdens dit verhaal zich ontwikkelen. Het vertrouwen dat groeit waardoor ze hun kwetsbaarheid met elkaar durven te delen.

In ‘Vrije slag’ schrijft Suzanne Peters over de vervelende en pijnlijke chronische huidziekte hidradenitis suppurativa*. Het is weliswaar een fictief verhaal maar ze heeft wel haar eigen ervaringen er in meegenomen. Ik wil haar hiervoor een groot compliment geven. ‘Vrije slag’ is een vervolg op ‘Van slag’ maar is goed als stand alone te lezen.

‘Vrije slag’ geef ik 4 Sterren.

Suzanne Peters heeft aan het boek ‘Vrije slag’ een nawoord toegevoegd waarbij ze aangeeft dat het de hoogste tijd wordt dat deze huidziekte uit de schaduw verdwijnt. Mensen hoeven zich niet te schamen, het wordt tijd dat ze gehoord en begrepen worden!

*Meer informatie over HS kun je vinden via https:www.hidaradenitis.nl/