Paternoster van Luc Vos, uitgegeven door uitgeverij LetterRijn

Op een wat mistige cover zie ik het silhouet van een persoon met een mes in de handen. Het roept een onheilspellend gevoel bij mij op. Dit tweede deel Paternoster in de serie met inspecteur Anne Verhelst als hoofdpersonage roept gewoon om gelezen te worden!

Inspecteur Anne Verelst en haar team staan onder hoge druk wanneer er snel achter elkaar een aantal priesters vermoord worden aangetroffen. Op een gruwelijk wijze zijn de geestelijken om het leven gebracht. Hierbij werkt de moordenaar zo schoon dat er totaal geen sporen worden gevonden.
Hoofdcommissaris Jean Martens en Anne Verelst worden bestookt met vragen door zenuwachtige instanties wanneer de moorden snel op elkaar volgen. Als dan ook nog bekend wordt wat de onderliggende en pijnlijke drijfveer van deze seriemoordenaar is wordt deze zaak nog complexer. Het raakt namelijk persoonlijke trauma’s, ook van mensen die dichtbij het onderzoek betrokken zijn. Dit bevordert de voortgang niet en de tijd tikt maar door….

Luc Vos heeft met ‘Paternoster’ opnieuw een gruwelijk spannende thriller geschreven. Dit keer moeten Anne Verelst en haar team jagen op een slimme seriemoordenaar die geen spoor achterlaat! Ze halen alles uit de kast om erachter te komen wie de dader is. Ze zoeken zelfs in de diepe krochten van het internet. ‘Dark web’ wordt niet geschuwd. Natuurlijk willen ze allemaal de seriemoordenaar grijpen maar toch zijn de beweegredenen van de dader om te moorden voor sommigen van het team begrijpelijk. Het is dan ook niet vreemd dat Anne zich daar zorgen maakt.

De gedachten die in een eindeloze wirwar door haar hoofd rollen, brengen haar niet tot rust, de slaap die ze na lang woelen vindt, al even min.

De personages zijn goed uitgediept. De seriemoordenaar doodt zijn slachtoffers op een gruwelijk wijze. Ondanks dat moorden altijd onacceptabel is, krijgen de beweegredenen om te moorden,door de getraumatiseerde dader, begrip van de bevolking. Het roept ook bij Anne en haar team de nodige emoties op. Ook ik kan me wel voorstellen waarom er gemoord wordt. Maar de focus ligt natuurlijk wel op het pakken van de seriemoordenaar.

De auteur heeft in dit boek gebruik gemaakt van korte hoofdstukken. Er zijn aantal verhaallijnen, een van de seriemoordenaar en een van Anne haar team. Door deze twee verhaallijnen zit nog een verhaallijn verweven. Uiteindelijk vloeien deze in elkaar over met als gevolg een bizar einde.

Van dit tweede deel ‘Paternoster’ in de thrillerserie met Anne Verelst als hoofdpersonage heb ik opnieuw erg genoten! Ik vind eigenlijk dat zowel het eerste deel ‘Zeven’ als dit boek verfilmd mogen worden.

‘Paternoster’ krijgt van mij 4,5 Sterren!