Blogtour Jeugdboek Recensie

Alleen in films van Henriët Spronk, uitgegeven door Kokboekencentrum

‘Alleen in films’ heeft een heerlijk vrolijk ogende cover die door afbeeldingen het vakantiegevoel oproept. Dat gevoel wordt goed versterkt door de tekst op de achterflap. Ik begin dan ook snel te lezen in deel 1 van de nieuwe serie ‘Babet’ van Henriët Spronk.

‘Alleen in Films’ gaat over de zestienjarige Babet die gaat werken op een Franse camping in het Rhône-vallei. Ze heeft in de afgelopen jaren bij haar oom Pascal op de camping ervaring opgedaan. Via de contacten van haar oom kan ze nu de hele zomervakantie in Frankrijk werken en daarbij gelijk de taal beter leren. Het is een heel avontuur! Samen met de Belgische sloddervos Lisa deelt ze een stacaravan. Naast Lisa werkt Babet samen met Magali bij de receptie. Met knappe collega Sven loopt Babet samen een ronde op de camping om te controleren of alles goed is. In het begin vindt ze hem best wel wat nors maar ze vindt hem steeds leuker. Maar wat hij vindt van haar? Daarnaast is er ook nog Julien die met zijn Franse charmes Babet probeert in te palmen. Ze twijfelt aan zichzelf want is ze wel leuk genoeg voor een vriendje? En wie is dan mister right, Julien of Sven….

Wat een heerlijk verhaal heeft Henriët Spronk geschreven! ‘Alleen in films’ leest door haar schrijfstijl vlot weg en het meidenboek, want dat is het, heb ik dan ook in een mum van tijd uit.Babet is onzeker over haar uiterlijk en heeft een minderwaardigheidscomplex. Voor haar is het belangrijk wat een ander van haar vindt. Door het vakantiewerk en haar collega’s met wie ze samenwerkt ontwikkelt Babet gaandeweg het verhaal naar een sterker personage. Dit vind ik heel mooi om te lezen.

Babet haar impulsieve reactie wanneer er thuis iets vervelends is gebeurd, is dan ook niet vreemd om te lezen en zal bij veel lezers de reactie oproepen van dat zij dit ook zo zouden doen. Ik zou ook zo reageren op die leeftijd maar dat ligt al een hele tijd achter mij hahaha.

Natuurlijk gebeurt er veel meer tijdens het vakantiewerk van Babet op de camping in Frankrijk die hilarische, boze, verdrietige maar ook spannende momenten geven. In ‘Alleen in films’ heeft de Henriët Spronk deze emoties gedetailleerd weergegeven dat deze zeker voor meiden maar ook voor oudere meiden / vrouwen herkenbaar zullen zijn.

‘Alleen in films’ krijgt van mij 3,5 Sterren. Gauw op naar het volgende deel!