Het zal nooit meer kaviaar zijn van Marja West en Anna Bontekoe, uitgegeven door De Crime Compagnie

‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ vind ik een bijzondere titel en zo ook de cover. Op de cover valt veel te zien waarvoor verschillende kleuren zijn gebruikt. Aan een kant vind ik de cover te druk en aan de andere kant trekt deze juist door die drukte en de kleuren mij enorm aan. Duidelijk is dat ik deze niet kan laten liggen en wil ontdekken waar het verhaal overgaat.

Sofia woont sinds kort in New York en heeft een baan gevonden een bank. Ze begeleidt klanten naar de kluisjes in de kelder en laat de klant dan alleen met zijn/haar kluis. Wanneer op een dag het wel erg lang duurt voordat de klant weer uit de kelder te voorschijn komt, gaat Sofia op onderzoek uit. De klant treft ze bewusteloos aan bij de bankkluisjes. Ze ziet van alles op de grond liggen en neemt dan een beslissing die absoluut niet zonder gevaar is. Het is het begin van een reeks gebeurtenissen die Sofia doet besluiten om te solliciteren als huishoudster bij de grote maffiabaas. Door het bereiden van heerlijke gerechten wint Sofia het vertrouwen van de topcriminelen en ontfutselt zo hun geheimen…

Zoals al eerder aangegeven vind ik dit een bijzonder mooie thriller. Ja mooi! Waarom? Bijna aan elk hoofdstuk van dit verhaal ‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ is een heerlijk recept gekoppeld waarvan achterin het boek foto’s en de omschrijving staat hoe je het gerecht moet maken. Ik heb nog nooit eerder zo’n thriller onder ogen gehad. Echt super bedacht, mijn complimenten.

‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ heeft 2 verhaallijnen. Een met de jonge Sofia die in 1975 woonachtig is in New York en werkt bij een bank. En een verhaallijn met een op leeftijd zijnde Sofia in 2022 die woonachtig is in hospice in Bussum en dubt of ze haar geheim, dat eigelijk niet bekend mag worden, zal te vertellen aan Evi. Evi is de dochter van een medebewoner en is journalist. Uiteindelijk kiest Sofia er voor om haar verhaal te vertellen met de afspraak dat dit niet eerder dan na haar overlijden bekend mag worden gemaakt.

Marja West en Anna Bontekoe hebben samen deze bijzondere thriller gemaakt. Marja heeft een plezierige en vlotte schrijfstijl waardoor ik het verhaal in een avond uitlees. Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik niet van spanning op mijn nagels zit te bijten. Natuurlijk zijn er situaties die spannend zijn maar dat is maar eventjes. Voor mij had het spanningsniveau hoger mogen zijn maar dit is persoonlijk. Sofia haar verhaal vind ik echt boeiend. Ze heeft veel meegemaakt maar ook veel op moeten gegeven ondanks dat Sofia lef en doorzettingsvermogen heeft.

In ‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ heeft de auteur namen van echte topcriminelen in het verhaal verwerkt. Maar dat is niet het enige, ze heeft ook de vermissing van de vakbondsleider, die nog steeds vermist wordt in de thriller verweven. In haar nawoord, inclusief de bronnen, licht Marja West dit toe.

Anna Bontekoe heeft mij met haar heerlijke recepten echt lekker zitten maken. Een hele geweldige toevoeging aan deze thriller. Ik kan niet wachten om er een paar van uit te proberen!

‘Het zal nooit meer kaviaar zijn’ krijgt van mij 4 Sterren.