Alsof ik nooit heb bestaan van Johnny Bollé, uitgegeven door uitgeverij LetterRijn

Wanneer er op een cover getekende handen staan die tralies vasthouden met daar deels omheen een woelende brand, tja dan wil ik maar een ding en dat is het boek oppakken en lezen! En dan heb ik het nog niet eens over de titel…..

Na twintig jaar vast hebben gezeten mag Gabriel de gevangenis verlaten. Het voelt voor hem allemaal vreemd aan maar toch wil hij het beste ervan maken. Alleen houdt een ding hem bezig en dat is het verleden. Het lukt hem niet omdat los te laten en hij gaat op zoek naar Olivia, een vriendin van toen die hem beschuldigde van moord met voorbedachten rade… Olivia is getrouwd en heeft twee dochters. Op een dag is hun jongste dochter ineens spoorloos verdwenen, Olivia en haar man zijn radeloos. De ontvoering van Camille wordt in een brief opgeëist door Wolf. Olivia weet zeker dat Gabriel de mysterieuze Wolf is. Handelt Gabriel uit wraak?

Net zoals de vorige thriller die ik van Johnny Bollé las, leest ‘Alsof ik nooit heb bestaan’ als een sneltrein. De auteur heeft zijn thriller in twee verhaallijnen geschreven. Namelijk het heden en wat er twintig jaar geleden allemaal is gebeurd. Hij maakt gebruik van korte hoofdstukken. Ik verneem helemaal niet wat er om mij heen gebeurt, ik ben alleen maar met Olivia, Gabriel en wat er om hen gebeurt bezig…..

Ondanks dat het een vet spannende thriller is, blijft de liefde in ‘Alsof ik nooit heb bestaan’ niet achterwege. Johnny beschrijft een hele mooie opbloeiende liefde tussen twee mannen, die stapelgek op elkaar zijn. Tegelijkertijd wordt die liefde, en helaas is dit in werkelijkheid ook nog steeds zo, niet door iedereen geaccepteerd. Het levert meerdere onplezierige situaties op.

Maar dit is niet het enige actuele probleem dat Johnny Bollé in zijn gruwelijk spannende thriller heeft verwerkt. Ik vind het heel goed wanneer er realistische en actuele zaken in verhalen zijn verwerkt die ik lees. Voor mij wordt het dan nog realistischer, ik leef dan ook erg mee met een aantal hoofdpersonages.

Het personage van Gabriel ontwikkelt zich sterk in het verhaal. In het begin was ik even bang dat hij bij de pakken neer zou gaan zitten maar dat was gelukkig niet zo. Hij durft zijn angst aan te pakken en wordt daar uiteindelijk weerbaarder door.

Tot een aantal keren toe dacht ik te weten hoe de zaak in elkaar zat en wie de mysterieuze Wolf is. Fout gedacht! Johnny zet mij meer dan eens op het verkeerde been! Wanneer eindelijk de puzzelstukjes een beetje op zijn plaats vallen en ik denk van zo zit het dus allemaal in elkaar…. Komt me daar toch nog ineens een wending waardoor het verhaal weer helemaal op zijn kop staat!

Knap wanneer je zo beeldend kunt schrijven waardoor ik als lezer deze psychologische thriller in mijn gedachten als film voor me zie. Ik denk dat ‘Alsof ik nooit heb bestaan’ zeer geschikt is voor een film (ideetje?). Ik heb ontzettend genoten van deze thriller en kijk uit naar de volgende!

‘Alsof ik nooit heb bestaan’ krijgt 5 Sterren van mij.