Autobiografie Recensie

Het verhaal van een kat van Laura Agusti, uitgegeven door Meulenhoff uitgeverij

De prachtige Siamese kat op de waanzinnige hardcover kijkt me indringend aan waardoor ik gelijk super geïnteresseerd ben naar ‘Het verhaal van een kat’ van Laura Agusti! En wanneer ik het boek open sla……Wauw

De auteur begint haar verhaal met ons mee te nemen naar de jaren 80, naar het Spaans dorpje in Teruel. Omringd met allerlei verschillende dieren groeide Laura op. Naast dat Laura vaak dierenverhalen las bij het haardvuur, vond ze het leuk om vogels te bestuderen. Wanneer Laura een aantal jaar later in Barcelona een nieuw thuis vindt, blijft Laura verbonden met de natuur. Ze is gek met haar huisdieren en met Oye in het bijzonder. Want toen Laura de Siamese kitten Oye in huis nam, jaren geleden, paste die in de palm van haar hand. Laura haar boek is een ode aan het vieren van de simpele dingen in het leven.

Wat heb ik genoten van Laura haar verhaal en de illustraties. Zelf ben ik ook opgegroeid met dieren. In mijn jeugd waren dit honden en later kwamen katten in ons leven. Toen ik op mijzelf ging wonen kwamen er ook katten, want zonder dieren in mijn leven kan ik niet. Nu wonen er 2 katten en een hond bij ons in huis, nee niet dezelfde want er zijn inmiddels heel wat jaren verstrekken. En hebben wij, als gezin, in de loop de jaren afscheid moeten nemen van dieren die ons zeer dierbaar waren. De vijf fasen van rouw die Laura in haar boek noemt zijn mij dan ook niet vreemd. Laura haar band met haar kat Oye is voor mij heel herkenbaar, ik weet zelf uit ervaring hoe sterk een band met een eigenzinnige kat kan zijn en hoeveel pijn het doet wanneer je afscheid moet nemen….

Naast Laura haar verhaal geeft ze ook tips en advies wat je het beste kunt doen wanneer je een kitten of een 2e kat aanschaft. Zelf heeft Laura ondervonden dat Oye, in zijn jonge jaren, geen 2e kat naast hem dulde. Hierdoor heeft ze voor die 2e kat een ander huis moeten zoeken. Het overzicht van giftige en veilige planten vond ik leerzaam want ik kwam er achter dat er 1 bloem bijstond waarvan ik niet wist dat die giftig was. Dus weer wat geleerd! Naast een ontzettend gaaf boek is het ook een erg leerzaam boek. Ook voor mensen die al jaren katten hebben, zoals ik:-)

Laura heeft ontzettend veel illustraties, waarvan de meeste in zwart-wit, aan ‘Het verhaal van een kat’ toegevoegd. Zo heeft ze kattentaal door schitterende tekeningen in beeld gebracht. Ik heb het boek al verschillende keren doorgebladerd en zal dit vast en zeker in de toekomst blijven doen!

Ik geef ‘Het verhaal van een kat’ heel graag 5 Sterren!