Fantasy Recensie Serie

Storm van Jeroen Cornelis Rottier, uitgegeven door uitgeverij Hartklopper

Een geweldige cover! Waarom? Niet alleen op de voorzijde wordt wat over het verhaal afgebeeld maar het loopt door over de achterzijde. En die achterzijde, wow die is echt heftig! Een klein minpuntje, de tekst vind ik op de achterflap wat lastig te lezen maar dit kan ook aan mijn leeftijd liggen:-)

Storm, met als ondertitel De jager, De boef en het baken, is het eerste deel van een trilogie.

Storm (De jager) is de pleegzoon van Karvan en jaagt graag. Eigenlijk wordt van Storm verwacht dat hij, net zoals zijn pleegvader, meesterkok wordt. Storm heeft tijdens het jagen ontdekt dat hij over speciale krachten beschikt. Aaron, de zoon van de hertog, gaat graag met hem mee op jacht. Op een dag zijn ze met z’n tweeën op jacht en gebeurt er iets gruwelijks. Storm wordt daardoor verbannen en in het geheim naar de koningstad Andor gebracht. De bedoeling is dat hij leert om met zijn krachten om te gaan. Maar dit gaat vreselijk mis waardoor belandt hij in de dodencel. Hier ontmoet hij Ravi de Raaf (De boef). Ravi maakt deel uit van een dievengilde en is in de val gelokt. Hij wordt onterecht beschuldigd van een moord. Is dit hun eindstation en zijn ze ter dode opgeschreven?Aan de andere kant van het continent is Yaela (Het baken) als schipbreukeling aangespoeld op het strand. Door haar bijzondere maar verboden gaven was zij veroordeeld om de rest van haar leven als magisch baken vastgebonden aan een piratenschip. Ze wordt gered en komt in het klooster van de Rode Orde terecht. Vermomd als jongen leert ze de krijgskunsten van de Orde maar komt voor een lastige keuze te staan…..

Naast de cover zie ik na het openslaan van het boek een landkaart. Erg handig om de reizen van de hoofdpersonages in het verhaal te volgen. Elk hoofdstuk begint met een citaat en een illustratie. Mijn indruk is dat dit allemaal met zorg door de auteur is bedacht. Het boek telt bijna 500! pagina’s. Ik vraag me af, voordat ik met het lezen begin, waarom Jeroen Cornelis Rottier gekozen heeft voor een groot lettertype.

Maar jeetje wat begint de proloog heftig, Poehhhh De verbranding van een vrouw die als heks terecht wordt gesteld. De geuren die daarbij vrij komen zorgen er voor dat Ravi daar misselijk en duizelig van wordt. En wel zo erg dat hij er van moet braken. Ik kan me daar wel iets van voorstellen. De Order, een machtige leider, van de plaatselijke tempel sprak het toegestroomde volk toe. Hij liet met duidelijke woorden weten dat in de plaats Nieuwpoort volgens de wet van de Rode Orde er geen heksen, heksenmeesters, tovenaars of tovernaressen, magie of tovenarij is toegestaan. Wie deze wet overtreedt moet dit met de dood bekopen. Intimidatie en dus het volk angst aan jagen dat konden ze in die tijd goed.

De auteur heeft een prettige schrijfstijl waardoor het schakelen van het ene personage naar het andere personage vrij makkelijk gaat. De verhaallijnen van Storm, Ravi en Yael(a) vind ik erg boeiend. Door wat deze drie meemaken en hun reacties leer ik de personages steeds beter kennen. Jeroen Cornelis Rottier heeft dit ook zeer gedetailleerd beschreven waardoor ik het spannende verhaal zo wordt ingetrokken dat ik het gevoel krijg dat ik het allemaal van dichtbij mee maak.

Ondanks dat ik zo meeleef met de drie personages merk ik op enig moment wel dat het verhaal wat traag verloopt. Misschien is dat dan toch een nadeel omdat alles zo gedetailleerd beschreven is? Dit eerste deel ‘Storm’ van deze trilogie smaakt zeker naar meer en ik kijk dan vol belangstelling uit naar de volgende twee delen.

‘Storm’ krijgt van mij 3,5 Sterren.