De ongewenste gast van Bettie Elias, uitgegeven door uitgeverij Houtekiet

De groene cover laat zien dat er iemand ligt maar waarin hij of zij ligt? Ik heb geen idee. Erg mysterieus dus mijn belangstelling in deze thriller is gewekt!

‘De ongewenste gast’ speelt zich af zowel in het heden en 28 jaar geleden. Alexander en Brent zaten toentertijd bij elkaar in de klas. In die tijd heeft er iets vreselijks plaats gevonden waar ze beiden bij betrokken zijn geweest en waar het in het boek lang naar gissen is. Ze zijn het beiden in ieder geval nooit vergeten. Wanneer Alexander 28 jaar later een baan heeft als anesthesist met kans op promotie, een vrouw als wethouder en twee kinderen, kun je wel zeggen dat hij zijn leventje prima op orde lijkt te hebben. Wanneer Brent onverwachts voor de deur staat gaan alle alarmbellen bij Alexander af…..

Met het personage van Alexander heb ik het af en toe best moeilijk gehad. Ik vond eigenlijk wel dat hij zich in het begin te veel liet intimideren door Brent maar goed als ze dreigen aan je dierbaren te komen dan is dat eigenlijk ook weer niet zo gek. Dat Alexander uiteindelijk toch bepaalde dingen onderneemt en om uit te zoeken of Brent werkelijk een gevaar vormt, dat siert hem dan weer wel. En Brent, hoe deze is neergezet door de auteur. Wanneer Brent, als grote charmeur, op een geraffineerde wijze een plaats opeist in de vriendenkring van Alexander zet dit de onderlinge verhoudingen op scherp! Dit gedrag van deze man roept allerlei negatieve gevoelens op en tijdens het lezen slinger ik hem figuurlijk in gedachten flinke verwensingen naar zijn hoofd. Wat een vreselijke afschuwelijke vent!

‘Het ziekenhuis ligt aan de rand van de stad, op 11 km van hun woonst’.

Voor mij is het helemaal niet storend dat er in ‘De ongewenste gast’  onbekende maar mooie of bijzondere Vlaamse uitdrukkingen tegen kom. Deze zijn voor mij makkelijk in te vullen of anders even via Google op te zoeken zijn.

Wauw, Bettie Elias weet me vanaf het begin zo in haar verhaal te sleuren dat ik het boek maar moeilijk kan weg leggen. Het was dit keer zelfs zo erg dat ik het boek zelfs tijdens een autorit meegenomen. De auteur weet het verhaal zo spannend en boeiend te schrijven dat ik het boek uit moet en wil lezen. Haar schrijfstijl leest vlot weg en waardoor ‘De ongewenste gast’ door mij echt is verslonden en voor dat ik het wist was het verhaal uit!

En het einde, nee daar verklap ik natuurlijk niets van, alleen……dat de ontknoping erg verrassend is en ik het faliekant mis had, HEERLIJK. Ik had echt zoiets van hé serieus? Echt verrassend!

Ik geef ‘De ongewenste gast’ 5 Sterren!