Onderschat van Marijke Verhoeven, uitgegeven door De Crime Compagnie

Op de cover zie ik een zwemmende vrouw op de rug met daarnaast ‘Wie kun je vertrouwen als alles instort?’ Daarnaast roept de titel ‘Onderschat’ roept bij mij vragen op. Dus voordat ik het weet sta ik de achterflap te lezen en wanneer ik dan ook nog lees dat deze thriller zich afspeelt in het Groningse villadorp Haren kan ik dit boek niet meer weg leggen…..

Marcia woont samen met haar man Norbert in de Harense villawijk vlakbij de stad Groningen. Het is haar 2e huwelijk en helaas leven Norbert en Marcia langs elkaar heen. Wanneer Marcia na het afscheid van een dierbare het crematorium verlaat ziet ze een vreemde man bij haar auto staan. De man deelt haar dreigend mee dat zijn baas contact met haar op zal nemen want hij wil haar de volgende dag spreken. Haar man is namelijk al enige tijd voor hem onbereikbaar. Marcia zegt dat ze dit niet van plan is en stapt in haar auto. Tijd om na te denken over wat er is gebeurd, krijgt Marcia niet want ze krijgt een woedende Norbert aan de telefoon. Hoe ze het in haar hoofd haalt om de vuile was buiten te hangen! En dat is nog niet het enige! Marcia komt er heel snel achter waarom Norbert niet bereikbaar is voor de ‘baas’. Hij wordt namelijk beschuldigd van frauduleuze handelingen! Marcia valt van de ene verbazing in een andere en haar leven staat op z’n kop, waarbij zij zich afvraagt wie ze wel en niet kan vertrouwen…..

De thriller ‘Onderschat’ van Marijke Verhoeven is de eerste thriller die ik van haar hand lees. Ik kan gelijk wel zeggen dat het niet de laatste zal zijn! De auteur heeft het verhaal ‘Onderschat’ voor het grootste deel in de stad Groningen en de villawijk Haren laten afspelen. Laat ik nu een Groningse zijn en de in het boek genoemde horecalocaties, de omgeving en zelfs de straatnamen zijn voor mij herkenbaar! Ik word het spannende verhaal zo ingezogen dat ik in gedachten ook ben waar Marcia is en dit is best intens. Dit komt natuurlijk ook door de schrijfwijze van de auteur want die is heel erg overtuigend! Ik geniet met volle teugen en voordat ik het weet heb ik het gruwelijke verhaal uit!

De personages zijn goed door de auteur uitgewerkt. En zeker Marcia haar personage, wat zij allemaal mee moet maken?! Haar leven staat op z’n kop, ze doet niet alle dingen die ze doet handig. En de keuzes die ze maakt…. Snappen doe ik ze in sommige gevallen wel maar soms ook echt niet! Wanneer haar puberdochter Hannah, die ze samen met haar ex-man Oscar heeft verandert, moeten ze er achterkomen wat er speelt.

De thriller ‘Onderschat’ is in 2020 uitgebracht en in het verhaal lees ik actuele problemen zoals fraude, chantage, manipulatie, drugshandel, loverboys, en (zelf) moord die vandaag de dag ook nog steeds actueel zijn. In ‘Onderschat’ heeft Marijke Verhoeven de kracht maar ook zeker de ellende van sociale media verwerkt. Want wie herinnert zich Project X niet? Dat allemaal begon met een ‘onschuldig’ een Facebookbericht. Inmiddels zijn we een jaren verder en weten we wat voor een impact dat kan hebben.

Tijdens het lezen van ‘Onderschat’ kreeg ik bij een van de personages sterk het gevoel dat die persoon er wel eens meer mee te maken kon hebben…… Ik begon het personage steeds minder te vertrouwen en de uiteindelijke ontknoping gaf me de bevestiging! Marijke Verhoeven weet de spanning dan ook goed op te bouwen en gaat daarbij gruwelijkheden niet uit de weg!

‘Onderschat’ krijgt van mij 4 Sterren.