De blik van Medusa van Natalie Haynes, uitgeverij Meulenhoff

De zwarte cover met daarop een schreeuwend vrouwengezicht met slangenhaar in het zwart en blauw met oranje accenten springt gelijk in het oog. Ik vind deze prachtig!

Medusa wordt als vondeling voor de grot waar de onsterfelijke Grogoonse Sthenno en Euryale wonen, achtergelaten. Medusa groeit zorgeloos op bij de twee zussen die eruit zien als monsters met hun griezelige slagtanden, hun grote hoofden en vleugels. Vleugels die Medusa zelf ook heeft. Op een dag, na lang zeuren, mag de 16 jarige Medusa er in haar eentje op uit. En dit komt haar duur te staan, ze wordt in Athenes heilige tempel verkracht door de god en heerser van de zee Poseidon. Of dat nog niet erg genoeg is neemt de godin Athene wraak op Medusa. Medusa haar prachtige krullen vervangt Athene door slangen. Maar dit is niet het enige wat Athene doet, Medusa kan met haar blik mens en dier veranderen in steen. Medusa beseft dat ze nooit meer een geliefd dier of mens kan aankijken zonder dat deze in steen veranderd. Ze legt zichzelf een extra straf op door te leven in de duistere grot. Totdat Perseus met zijn opdracht begint en op zoek gaat naar een hoofd van een van de Gorgonen. Hij moet een hoofd te pakken krijgen omdat hij daarmee zijn moeder kan beschermen tegen een gedwongen huwelijk.

Allereerst moet ik eerlijk bekennen dat ik niet zoveel afweet van de Griekse mythologie. Natuurlijk heb ik wel van Medusa en de goden gehoord maar verder dan dat eigenlijk ook niet. Waarschijnlijk interesseerde mij het vroeger niet zo. Toen ik ‘De blik van Medusa’ op Instagram langs zag komen en de achterflap had gelezen was mijn interesse gewekt en is eigenlijk na het lezen van dit verhaal alleen maar groter geworden…

Dit verhaal kent vele personages en ik ben dan ook blij dat Natalie Haynes voorin het boek een overzicht heeft opgenomen van de personages die in ‘De blik van Medusa’ voorkomen. Ik heb in het begin af en toe even teruggebladerd om te kijken wie wie ook al weer was.

In het boek komt niet alleen het verhaal van Medusa aan bod maar de auteur vertelt ook over het leven van verschillende goden en hun afstammelingen. Natalie haar schrijfwijze is plezierig waardoor het schakelen van de korte hoofdstukken die elke keer over een ander personage gaan niet storend is. Het is voor mij alleen geen verhaal geweest die ik even voor het slapen gaan kon lezen.

In ‘De blik van Medusa’ heeft de auteur ook korte hoofdstukken geschreven waarin de schrijver van het verhaal zich even tot de lezer richt. Ik vind dat een goede keuze van de auteur, het sprak mij in ieder geval erg aan.

‘De blik van Medusa’ geef ik 3,5 Sterren.