Zeven van Luc Vos, uitgeverij LetterRijn

Een intrigerend en boos oog kijkt me aan met daaronder allemaal rode cijfers waar het getal zeven telkens in voorkomt. Dat zeven de titel van deze thriller is vind ik niet gek maar dat oog……onheilspellend!

Anne Verelst krijgt als inspecteur van de Antwerpse politie te maken met wel een hele lugubere zaak. Via een e-mail wordt een anonieme website bij haar onder de aandacht gebracht. Via deze website zijn er zeven lege doodskisten te zien, waardoor er wordt gedacht aan een flauwe grap. Maar niets is minder waar, het wordt een zenuwslopende race tegen de klok. Want voor de politie blijft de dader, die elke zeven uur een man of vrouw in een doodskist stopt en een aftelklok aan zet, onbekend en zo ook de reden waarom…

Nu komt de cover van dit boek ‘Zeven’ van Luc Vos al intimiderend bij mij binnen maar het verhaal….. Poeh!
Door andere verplichtingen ging het lezen van deze gruwelijke thriller in stukjes waar ik echt ontzettend van baalde. ‘Zeven’ liet mij namelijk niet los, dus elke vrije minuut die ik had zat ik met mijn neus in dit boek!‘Zeven’ bestaat uit 2 verhaallijnen, een vanuit de dader en een vanuit Anne Verelst. Dat die beide verhaallijnen als rode draad in elkaar over lopen is vast geen verrassing….

De personages in ‘Zeven’ zijn goed uitgewerkt. Van Anne haar personage heb ik genoten. Eerst vond ik haar terughoudend richting haar meerdere, commissaris Langen. Maar op den duur was ze klaar met die bullebak en zei ze waar het op stond. Een mooie ontwikkeling. Maar ook hoe ze met de zaak bezig is en het proces die ze door maakt. Ze wil weten of het allemaal met haar te maken heeft. De auteur heeft haar personage goed uitgediept.

En dan de dader, die door de gebeurtenissen in het verleden is getraumatiseerd en vreselijk geobsedeerd door het getal zeven.

De hoofdstukken zijn kort en door de schrijfstijl van Luc Vos leest ‘Zeven’ als een tierelier. Op de momenten dat ik kan lezen vlieg ik dan ook door deze psychologische thriller heen. De impact van het verhaal komt binnen en blijft hangen. Ik kan het niet loslaten.

En dan het einde?!! Ik had dit niet verwacht en ook niet aan zien komen. Ik weet het, het is een cliché maar hier geldt echt dat niets is wat het lijkt!Daarnaast vind ik de wijze waarop de auteur het getal zeven heeft weten te verweven in deze toch wel lugubere en vreselijk spannende thriller erg knap. Ik heb er van genoten en geef 4,5 Sterren! En kijk stiekem uit naar een volgende deel met inspecteur Anne Verelst in de hoofdrol:-)