Jeugdboek Recensie

Alles wat je maar wenst van Sandra J. Paul, uitgeverij Hamley Books

Schitterend en mysterieus vind ik deze cover. De verschillende afbeeldingen prikkelen absoluut mijn fantasie. Want wie klimt er nou via de ladder naar boven met een hond? En wie woont er in het luchtkasteel….

Noah is het jongere broertje van Simon, het speelkameraadje waarop Simon zich zo op had verheugd. Maar helaas werd Noah al snel na zijn geboorte ernstig ziek. Hierdoor verandert het leven van Simon radicaal. Weg is zijn zorgeloos bestaan. Wat Noah precies heeft weten de artsen niet maar Noah wordt steeds zieker en zieker. Simon krijgt last van nachtmerries. Deze nachtmerries gaan over een andere wereld. In die vreselijke dromen lokt een stem Simon elke nacht naar een duister kasteel maar voordat het mis kan gaan, wordt Simon steeds op tijd wakker.

Simon ontdekt, op het moment dat Noah zo achteruit gaat en de artsen niets meer voor Noah kunnen doen, dat zijn nachtmerries hem leiden naar de mysterieuze wereld waar wensen uit kunnen komen. Maar dat is niet het enige wat er kan in deze wereld…….

Sandra J. Paul weet mij, met elk verhaal dat ik tot nu toe van haar gelezen heb, op de een of andere manier te raken. Het maakt daarbij niet uit of het nu een thriller, een feelgood, een jeugd- of kinderboek is. Ze weet haar verhalen zo kunstig te verwoorden dat ze mij daarmee als lezer inpalmt!

Dat is wat ze ook doet met dit spannende jeugdboek ‘Alles wat je maar wenst’. Het gevoel dat de ziekte van Noah bij Simon oproept heeft Sandra zo omschreven dat ik erg mee leef met Simon.
Zijn frustratie is zo goed te begrijpen want door de zieke Noah kan en mag er van alles niets. Geen huisdieren (behalve een vis), geen vriendjes thuis en ga zo maar door. Maar ook het grote verdriet en de angst dat hij zijn broertje verliest drukt een grote stempel op hem en natuurlijk op zijn vader en moeder. Het is dan ook niet raar dat Simon er alles voor over heeft om zijn zieke broertje te redden.

Een wens moet persoonlijk zijn en uit het hart komen!

De auteur laat de lezers beseffen dat in ‘Alles wat je maar wenst’ de juiste keuzes gemaakt moeten worden. En dat die keuzes alleen maar gemaakt kunnen worden wanneer Simon niet aan zichzelf denkt. Hij leert op een andere manier naar situaties kijken waarin hij terecht is gekomen en handelt op eigen kracht. Ik vind dat Sandra leerzame boodschappen in dit boeiende magische en soms ontroerende verhaal heeft verwerkt die zeker opgepikt zal worden door de lezers.

Ik geef ‘Alles wat je maar wenst’ dan ook 4 Sterren.