Los geslagen van Saskia M.N. Oudshoorn, uitgeverij De Crime Compagnie

Sowieso vind ik de overgang van de kleuren erg mooi op deze cover. De schouderpartij waar het blonde haar van de vrouw overheen hangt breekt het beeld en maakt het ook wat mysterieus. Wat is haar bedoeling? Naast de titel ‘Los geslagen’ staat er ook op de voorkant te lezen ‘Achter iedere voordeur schuilt een geheim’. Nou dat is waarheid als een koe, maar welke waarheid is dat in dit verhaal? Voordat ik het weet heb ik de spannende roman al open geslagen en ben ik begonnen met lezen.

Advocate Annemie de Waard, haar man Frederik (autohandelaar) en haar vader, die door een hersenbloeding afhankelijk is van een rolstoel, zijn net verhuisd naar een klein wijkje waar het de bedoeling is dat de bewoners van de 4 villa’s, voor elkaar gaan zorgen. Voor Annemie haar vader komt dagelijks verschillende keren professionele hulp langs. Annemie zit al even niet lekker in haar vel. Dit komt doordat ze een belangrijke zaak heeft verloren. Maar ook door Frederik die steeds meer van haar eist. Annemie probeert hem zoveel mogelijk te ontlopen waardoor hun relatie niet echt lekker gaat. Tijdens een gezamenlijke BBQ met alle nieuwe buren van het wijkje nodigt Arno Hendrikx iedereen uit om voor een weekje mee te gaan naar hun zomerhuis op Ibiza. Iedereen besluit om mee te gaan naar het vakantie-eiland, ook de knappe buurjongen Mees gaat mee. Er begint wat te broeien en te bloeien, Oooo als dat maar goed gaat!

‘Respect is voor degene die het verdient, niet voor wie het eist’.

Saskia Oudshoorn heeft, voordat het verhaal daadwerkelijk begint, opgenomen wie er allemaal wonen in de vier villa’s (het wijkje) waardoor gelijk duidelijk is met welke personages ik te maken krijg als lezer. Een fijne toevoeging, ik heb in het begin van het verhaal er een paar keer naar teruggebladerd.
De auteur heeft een vlotte schrijfstijl waardoor ‘Los geslagen’ leest als een tierelier terwijl je kennis maakt met de vele personages die het verhaal rijk is. De personages zijn goed uitgewerkt.

Saskia weet de verschillende gebeurtenissen en de bijbehorende emoties goed te verwoorden. Zo goed dat Frederik met zijn eisende gedrag er voor zorgt dat mijn nekharen overeind gaan staan van afschuw en ik zelfs mijn wangen rood voel worden van boosheid! Wat een dominante en afschuwelijke kerel is dat en dan druk ik me nog netjes uit. Ik heb echt even hardop zitten schelden. Ik heb erg meegeleefd met Annemie, waarbij ik in het begin wel zoiets had van meid kom op nou, dit laat je toch niet gebeuren….

‘Loslaten wordt mijn nieuwe houvast’.

Ik ben ook blij dat Annemie door de vreselijke situaties die ze meemaakt en de dilemma’s waar ze voor komt te staan zich erg ontwikkelt. Of daarbij de gevonden dagboeken van haar moeder, die Annemie erg mist, hebben geholpen? Ondanks het gemis en verdriet denk ik dat Annemie, door het lezen van hoe de situatie vroeger tussen haar ouders echt was, haar ogen heeft geopend.

‘We hebben geen invloed op wat ons overkomt maar wel hoe we ermee omgaan’.

En dan de mooie, soms krachtige en passende quotes die Annemie opzoekt bij haar dagelijkse gevoel! Wauw wat een schitterend bedacht door de auteur, je moet er maar opkomen, complimenten! Ik heb zeker een aantal ervan in mijn boekje opgeschreven maar dat terzijde:-) ‘Los geslagen’ vind ik een verhaal waar drama, romantiek en veel spanning in voorkomt! Ik heb er van genoten en geef het 4,5 Sterren.