Feelgood Recensie

De Liefdeshypothese van Ali Hazelwood, uitgeverij The House of Books

Op de zoete perzikkleurige cover staan attributen in de achtergrond getekend die worden gebruikt in een laboratorium en op de voorgrond een zoenend stel. Ik vind de cover heel erg leuk, dit omdat er geen gebruik is gemaakt van een foto voor de cover maar dat er een tekening is gemaakt. Alleen dat al, vind ik erg knap!

Olive Smith houdt zich als promovendus eigenlijk alleen maar bezig met de wetenschap. Ze heeft haar focus op het onderzoek hoe alvleesklierkanker genezen kan worden en heeft totaal geen aandacht voor de liefde. Ze is dan wel een paar keer met Jeremy op date geweest maar dat stelde in haar ogen niets voor. Hier denkt haar beste vriendin Anh anders over. Anh is smoorverliefd op Jeremy maar ze denkt dat Olive verliefd op hem is. Olive wil die gedachte bij Anh ontkrachten en in paniek kust ze de eerste beste man die ze tegenkomt. En laat dit nu net de knappe professor zijn die bekend staat als de grootste laboratoriumtiran! De norse Adam Carlsen is helemaal verbouwereerd en Olive schrikt wanneer ze ziet wie ze heeft gezoend. Olive heeft er wel gezorgd dat haar impulsieve actie om Adam te zoenen niet alleen door Anh is gezien maar dat velen er getuige van waren. Olive heeft zich ook niet beseft dat die kus nogal wat irrationele gevoelens bij haar oproepen, hoe moet ze daar nu mee omgaan….Wanneer de roddel op de campus over die zoen tussen Olive en Adam zich verspreidt als een lopend vuurtje kan Olive niets anders doen dan Adam opzoeken om er over te praten. Om geloofwaardig over te komen bij Anh dringt Olive er bij Adam er op aan om te gaan fakedaten. Adam heeft zo zijn eigen redenen om dit wel te willen en gaat akkoord met haar voorstel.

Olive houdt zich voor dat zij en Adam Carlsen absoluut niets gemeen hebben en dat koffie met hem drinken zal dubbel zo pijnlijk zijn als een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving.

Via TikTok zag ik dit boek steeds maar weer langs komen en iedereen was erg enthousiast over het verhaal. Nu heb ik best wel even getwijfeld want tot nu toe heb ik 2 keer meegemaakt dat een boek een hype was en ik het verhaal eigenlijk niet zo geweldig vond….. Maar goed, ik kon de verleiding niet weerstaan heb ‘De liefdeshypothese’ van Ali Hazelwood aangeschaft. De wijze waarop Ali Hazelwood de personages van Olive maar ook die van Adam (die helemaal niet nors tegen Olive doet) heeft uitgewerkt maakt dat ik enorm met ze meeleef. Olive haar personage is lief, behulpzaam en af en toe echt wat onhandig, die dan soms leiden tot hilarische situaties. Zonder teveel te willen verklappen, is de situatie met de zonnebrandcreme erg lachwekkend. Oke een klein tipje van de sluier dan, Anh spuit zoveel zonnebrandcreme in de handen van Olive, dat ze niet weet waar ze er mee heen moet, en dan ziet Anh Adam…..

Naast humor komen in ‘De liefdeshypothese’ actuele onderwerpen aan bod zoals grensoverschrijdend gedrag (de grensoverschrijdende situatie riep bij mij behoorlijk wat boosheid op, ik licht dit verder niet toe omdat ik denk dat het wel duidelijk is wanneer jullie dit stuk lezen. Naast dit onderwerp komen het omgaan met het verleden, zelfontwikkeling en vriendschap voor. Het voorbeeld van vriendschap is eigenlijk al gegeven bij het stukje over het verhaal, want wat Olive doet, doet ze alleen maar om Anh gelukkig te zien. En dat ze dan moet liegen om Anh in beweging te krijgen richting Jeremy heeft Olive er voor over ondanks dat Olive liegen best lastig vindt. En dan Adam, af en toe best een hork, maar hoe zorgzaam en lief hij kan zijn wordt gelukkig ook duidelijk maar blijft hij dit ook wanneer andere vriendschappen op het spel komen te staan?

Wat is ‘De liefdeshypothese’ een heerlijk boek, naast de te nemen hobbels, het voelbare ongemak van zowel Olive als Adam spat de romantiek er op een gegeven moment vanaf! Echt een aanrader vind ik want ik heb er enorm van genoten en geef dit verhaal dan ook 4,5 Sterren!