Het boek met de gevaarlijke geheimen van Sandra J. Paul, uitgegeven door Hamley Books

Wat weer een ongelofelijke prachtige cover! En wat past deze goed bij de eerdere boeken die zijn uitgebracht met de verhalen in Kraaidorp. Naast die cover staan er in dit boek schitterende illustraties, het is een pareltje in mijn boekenkast!

Op een avond zijn ouders Anton en Anneleen van de tweeling Otis en Bo ineens op een mysterieuze wijze verdwenen. De vader van Otis en Bo is archeoloog en antiquair. Hij heeft zich gespecialiseerd in oude en bijzondere boeken. Het huis heeft 2 bibliotheken. Eentje waar Otis en Bo mogen komen maar de andere is afgesloten met een codeslot. In die bibliotheek liggen erg oude boeken.

Er zijn al heel wat dagen verstreken na de mysterieuze verdwijning wanneer er ineens een stel, Francis en Val, op de stoep staan. Francis is een collega van Anton en beweert de voogd van Otis en Bo te zijn. Nadat Francis en Val hun intrek hebben genomen gaan ze gelijk op zoek naar een artefact die volgens hen ergens in het huis verborgen moet liggen.

Otis vertrouwt ze niet en houdt ze in de gaten. Hij komt er op die manier achter dat ze op zoek zijn naar een bijzonder boek. Hij is ervan overtuigd dat dit boek in de afgesloten bibliotheek ligt. Otis zal alles uit de kast halen om er voor te zorgen dat hij kan gaan zoeken naar dat bijzondere boek! Hij moet er alleen voor zorgen dat hij toegang krijgt tot de geheime bibliotheek….

Van de bezige bij Sandra J. Paul heb ik al verschillende boeken in diverse genre’s mogen lezen en recenseren. Ik lees de boeken van deze auteur graag! Mijn verwachting over ‘Het boek met de gevaarlijke geheimen’ is hoog.

Ik heb erg genoten van de Kraaidorpserie van Sandra J. Paul. Ik was erg verheugd dat er nog een verhaal waarin dit dorp, waar de magie een grote rol speelt, uit zou komen. Ik sloeg dan vol enthousiasme dit boek open.

Zoals ik gewend ben van de auteur zie ik door haar boeiende schrijfwijze het fantasierijke verhaal in gedachten als een film voor me. Ook in ‘Het boek met de gevaarlijke geheimen’ heeft ze aandacht voor maatschappelijke onderwerpen zoals pesten en zinloos geweld. Dit zal zeker voor de jeugd, dat de doelgroep is van dit boek, herkenbaar zijn. Ik vind het goed dat de auteur hier aandacht aanbesteed want anno 2024 wordt er nog steeds gepest en is er helaas nog steeds ook zinloos geweld.

Naast dat er fantasie in het verhaal is verwerkt speelt magie natuurlijk ook een rol. Hoe kan het ook anders, het speelt zich immers af in Kraaidorp. En toch miste ik wel wat van de mysterieuze spanning. Dit komt waarschijnlijk door de Kraaidorpserie waarin dit naar mijn mening meer aanwezig is. Mijn verwachting over dit boek is anders dan dat ik heb gelezen. Was het verhaal daarom niet goed? In tegendeel. Ik heb me prima vermaakt met dit boek.

‘Het boek met de gevaarlijke geheimen’ krijgt van mij 3,5 sterren.