Fantasy Recensie Science Fiction Young adult

Heen van Mel Hartman, uitgegeven door uitgeverij Hamley Books

De titel ‘Heen’ staat in het mintgroen verticaal op de zwarte hardcover. Aan beide kanten van de titel zijn hoge verlichte gebouwen te zien. Horizontaal zie ik in dezelfde kleur de naam van de auteur en een quote staan. Ook lees ik op de cover Tunnels – Boek 1, dat klinkt interessant. Al met al een boek die ik niet kan laten liggen.

Wanneer George Borg bijna zestien is hoort ze dat ze een oom en tante heeft en dat die haar mogen adopteren. Tot die tijd heeft ze altijd in een weeshuis gewoond. Haar beste vriendin Lotte vindt het maar wat vreemd dat deze oom en tante niet eerder op de stoep hebben gestaan bij het weeshuis. George hoopt via haar familie er achter te komen wie haar moeder is en gaat met haar oom en tante mee. Door haar oom en tante wordt George naar een gebouw gebracht en wanneer ze daar binnen komt weet George niet wat ze ziet!

George komt in dat gebouw, De Ark genaamd, achter dat er mensen wonen die niet menselijk zijn. George haar leven staat op de kop wanneer ze hoort dat zij een bijzonder talent heeft. George voelt namelijk de Tunnels aan, een doorgang tussen verschillende werelden. Binnen De ark, dat een bijzonder opleiding- en opvangcentrum voor bijzondere wezens is, leert George steeds meer over haar gave. Ook de gevaren worden haar al snel duidelijk…

Het boek ‘Heen’ heeft naast een geweldige hardcover ook een geweldige binnenkant. Bij elk hoofdstuk is er een foto afgebeeld die daar natuurijk betrekking op heeft. Daarnaast staat op de eerste en de laatste bladzijde van het boek het heelal afgebeld. Echt een hele toepasselijke en toffe toevoeging!

In ‘Heen’ maak ik kennis met bijzondere wezens die samen met George in De ark wonen. Een aantal van die bijzondere wezens zijn via de Tunnels aangespoeld in de wereld waar George leeft en zijn naar De ark gebracht. En een aantal hiervan zijn erg bijzonder. George leert de wezens kennen en maakt nieuwe dierbare vriendschappen. Ze krijgt zelfs een heel lief fluffy huisdiertje, Maly genaamd.

George voelt letterlijk aan wanneer er in de buurt een Tunnel zich manifesteert en maakt daarbij verschillende situaties mee die angst en gevaar met zich meebrengen. Tijdens deze gebeurtenissen staan de vrienden die George in De ark heeft gemaakt voor haar klaar. In dit fantasy / science fiction verhaal heeft Mel Hartman onderwerpen zoals vriendschap, vertrouwen, samenwerken en de kriebels van liefde op een realistische manier verwerkt. Door de beeldende en vlotte schrijfstijl van Mel Hartman heb ik me in mijn verbeelding de wereld van George goed voor kunnen stellen.

En wat een ontiegelijke cliffhanger heeft Mel Hartman om het eerste deel van deze duologie te eindigen! Ik ben blij dat het tweede deel ‘Terug’ al klaar ligt zodat ik deze gelijk kan pakken en verder kan lezen.

‘Heen’ krijgt van mij 4 sterren.