De Week van Recensie Roman

Ik heb het echt gemaakt van Chantal Claassen, uitgegeven door Uitgeverij Zomer & Keuning

De cover van ‘Ik heb het echt gemaakt’ springt er voor mij enorm uit! Sowieso door de gebruikte kleuren en de glans maar het meeste door het reliëf. Wanneer ik met mijn vingers over de cover ga, voel ik heel duidelijk het reliëf van de paspop en de rode jurk, de naam van de auteur en ook de naald en draad. Op de rug en op de achterkant van het boek zijn de knoopjes en klosjes garen goed voelbaar. Prachtig deze details!

Al een aantal jaar leidt Fabiënne het luxeleventje waarvan ze altijd heeft gedroomd. Door keihard te werken heeft ze de top van de mode-industrie bereikt. Sinds een jaar heeft ze een geheime relatie met haar baas Max, de directeur van een groot Nederlands modemerk. Voor een modebeurs reist Fabiënne samen met een aantal collega’s naar Parijs.

In het hotel komt ze samen met de aantrekkelijke Adam in een bizarre situatie terecht. Door die situatie komen ze samen in gesprek. De vragen die hij stelt, zorgt ervoor dat alle pijnlijke herinneringen als slag bij heldere hemel bij Fabiënne naar boven komen, en plaatsen haar voor een dilemma. Durft ze haar droomcarrière op het spel te zetten om de confrontatie met haar verleden aan te gaan?

Het verhaal ‘Ik heb het echt gemaakt’ van Chantal Claassen vertelt het verhaal over Fabiënne de Winter. Een jonge vrouw met een baan waarvan ze als jong meisje al van droomde. Ze heeft er ‘alles’ voor over gehad en er keihard voor gewerkt om het bereiken.

Dromen niet velen van een droombaan? Alles leuk vinden en daar alles willen doen. Het maakt niet uit of daar vrije tijd ingestoken moet worden want het is immers zo ontzettend leuk. Vast wel herkenbaar. En wanneer dit voor een korte periode is maakt dit niet uit. Maar voor Fabiënne is dit niet zo. Ze draaft maar door en van rust is geen sprake. Volgens haar is ze heel gelukkig totdat….de bizarre situatie waarin ze met de knappe Adam belandt. Hij wakkert een vuurtje van binnen bij Fabiënne aan waardoor ze overspoelt wordt door herinneringen en emoties. Ondanks de zelfverzekerdheid van Fabiënne slaat de onzekerheid ongenadig toe.

De fase van bewustwording waar het personage van Fabiënne doorheen moet gaan heeft Chantal Claassen in ‘Ik heb het echt gemaakt’ goed verwerkt. De spiegel die de auteur Fabiënne zichzelf voor laat houden maakt dat zij zich openstelt voor haar verleden. Bij die bewustwording en onzekerheid horen vragen waar Fabiënne de antwoorden zo 1,2,3 niet op heeft. Want is ze wel zo gelukkig met alles wat zij zich al zoveel jaar voorhoudt? Met andere woorden Fabiënne haar leven staat op z’n kop.

De auteur neemt de lezer mee in het pad dat Fabiënne moet bewandelen. Zoals altijd weet ze de ontwikkeling met de daarbij horende emoties op een mooie en ontroerende wijze te verwoorden. En door de vlotte schrijfstijl van Chantal Claassen leest ‘Ik heb het echt gemaakt’ als een tierelier en heb ik het boek binnen een paar uur uit.

‘Ik heb het echt gemaakt’ krijgt van mij 4 sterren.