De Week van Recensie Thriller

Doelwit Åland van Jaap Jonker, uitgegeven door uitgeverij LetterRijn

Dit soort prachtige foto’s hebben bij mij een streepje voor. Ik vind nu eenmaal landschap- en luchtfoto’s schitterend. Deze cover past heel goed bij het verhaal, de opkomende duisternis die wordt doorbroken door het licht. Top uitgezocht!

Leningrad, dertig jaar geleden. Boris Petrov krijgt na het afronden van de KGB basistraining, van zijn vader ‘kolonel’ Igor Petrov te horen dat hij als administratieve kracht te werk wordt gesteld op het consulaat in Mariehamn (hoofdstad) van de Finse Åland-eilanden. Er zal een opdracht volgen die een lange voorbereiding nodig heeft… Dan maakt het verhaal een sprong in de tijd en belanden we in 2018.

De Nederlandse hoofdinspecteur Jacob Noordland en zijn vrouw Kerstin zijn door Ålandse hoofdinspecteur Eeva Loitonen en haar man Anders uitgenodigd om de kerst bij hen te komen vieren. Van dit aanbod maken ze graag gebruik en reizen voor twee weken af naar de Finse Åland-eilanden, wat midden in de Oostzee ligt. Of het ook een rustige vakantie wordt? Nee bij lange na niet. Jacob, die in het verleden al eerder met Eeva heeft samengewerkt, wordt al snel door haar benaderd of hij mee wil helpen een bijzondere zaak op te lossen. Er vinden namelijk onverklaarbare stroomstoringen plaats. Al snel komen ze er achter dat een patroon in mysterieuze storingen zit en dat een groep mensen, waarvan de meesten een Russische achtergrond hebben, al jaren bezig zijn met een opdracht die er voor moet zorgen dat de strategisch gelegen Finse Åland-eilanden weer in Russische handen komt. Zullen Eeva en Jacob het kunnen voorkomen dat Åland wordt toegeëigend door de Russen? Grote shit op zijn kleine Åland!

Het duurt even voordat ik goed in het verhaal zit. Dit ligt niet aan de schrijfstijl van Jaap Jonker hoor. Ik moet even wennen aan al die Russische namen en plaatsen. Gelijk in het begin maak ik namelijk kennis met bijna alle personages die in het verhaal voorkomen en dit zijn er gelijk al best veel! Ik heb daardoor even een langzame start maar wanneer ik goed in het verhaal zit leest het prettig weg. Doelwit Åland wordt daarna alleen maar interessanter, boeiender en ook zeker spannender.

De hoofdpersonages zijn door de auteur goed uitgewerkt. De beide hoofdinspecteurs hebben eerder met elkaar samengewerkt en wanneer Eeva aan Jacob vraagt of hij haar wil helpen om deze mysterieuze zaak op te lossen, doet hij dit natuurlijk graag. Jacob denkt regelmatig out of the box waar het vaste team rond Eeva niet aan denkt. Jacob is een goede aanvulling voor het team. Kerstin ergert zich enorm aan haar man dat hij aan het werk is en ik voel erg met haar mee. Want van het idee om samen een fijne en onbezorgde vakantie te hebben en te genieten van een gegarandeerde witte kerst komt niets van terecht. Nee manlief moet zonodig een Ålandse collega meehelpen bij een zaak….. Nou ik vind dat Kerstin zich nog inhoudt, bij mij had het zeker meer geknetterd:-)

Naast dat het best wel een internationaal en politiek beladen verhaal is, het raakvlakken heeft met wat er eerder dit jaar is gebeurd in de Oekraïne (al was dit verhaal toen al geschreven) vind ik dat de auteur er goed aan heeft gedaan om enige luchtigheid in het verhaal te creëren door het gebruik van wat geflirt en verliefdheid / liefde. Neeeee het is geen roman, absoluut niet! Het is een thriller waarin de beschreven acties zo gedetailleerd beschreven zijn dat ik deze in gedachten voor me zie. Ik vind dan ook dat dit spannende spionageachtige verhaal zo verfilmd zou kunnen worden!

Doelwit Åland krijgt van mij 4 Sterren!