Sensation Island van Thysia Huisman, uitgegeven door Xander uitgevers

‘Heerlijk daar wil ik ook wel heen!’ is mijn eerste gedachte wanneer ik de cover van ‘Sensation Island’ zie. Totdat ik een filmcamera en een kapmes op het strand zie liggen. Verder zie ik geen mensen, wat ik gezien de titel, best bijzonder vind. De tekst ‘Achter de schermen’ dat bovenaan op de cover staat zorgt ervoor dat ik nog nieuwsgieriger wordt naar dit eerste deel van deze thrillerreeks.

Na een anonieme melding dat er bij het programma Sensation Island zaken gebeuren die eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen, lukt het onderzoeksjournalist Puck om bij het programma aan de slag te gaan. Samen met de crew reist Puck voor 6 weken af naar het mooie Maleisië. De kandidaten, die allemaal een geheim met zich meedragen, komen later naar het eiland. De kandidaten moeten achter elkaars geheim komen en moeten proeven uitvoeren ala Expeditie Robinson. Uitvoerend producent Kat en de eindredacteur hebben de opdracht gekregen, door tegenvallende kijkcijfers van een seizoen eerder, om er voor te zorgen dat dit seizoen niet te vergelijken is met de eerder uitgezonden afleveringen. Ze moeten hiervoor flink aan de bak. Kat haalt hiervoor dan ook alles uit de kast. Het maakt haar niet uit wat ze moet doen, ze wil hoe dan ook haar leidinggevenden tevreden houden maar of haar dit gaat lukken….

Puck ontdekt al gauw dat het liegen voor de crewleden meer gewoon is dan vreemd. De waarheid blijft vaak achterwege, de verleidingen zijn groot en niet alleen de kandidaten hebben geheimen maar een aantal crewleden ook. Lukt het Puck om voor haar onderzoek alle geheimen en leugens boven tafel te krijgen? Ook die van de charmante presentator Dennis? Wanneer er een lichaam aanspoelt op het eiland en iedereen verdacht is, beseft Puck dat er levensgevaarlijke spelletjes worden gespeeld…

Op de achterkant van ‘Sensation Island’ staat te lezen dat auteur Thysia Huisman in het dagelijkse leven regisseur en eindredacteur is bij realityprogramma’s zoals Big brother, Expeditie Robinson en Project Catwalk. Thysia haar werk heeft haar zeker genoeg inspiratie opgeleverd want de proloog van ‘Sensation Island’ geeft gelijk aan wat er speelt op het tropische eiland met het witte strand. Bij mij wekt het meer dan mijn nieuwsgierigheid op. Want wat gebeurt er allemaal op ‘Sensation Island’ en wie is toch die anonieme bron?

Puck en Kat zijn de hoofdpersonages in deze boeiende en intrigerende thriller. ‘Sensation Island’ is ingedeeld in hoofdstukken met Puck en Kat. Die hoofdstukken lopen vloeiend in elkaar over ondanks dat de ene keer vanuit Puck en de andere keer vanuit Kat wordt verteld. Ondanks dat Puck een nieuw crewlid is durft ze wel te zeggen waar het staat. Ik vind dit fijn om te lezen, zeker wanneer ik lees dat de kandidaten een situatie voor de kiezen krijgen die eigenlijk alle grenzen overgaan. Kat is een harde tante, zo gevormd in al die jaren dat ze in het mediawereldje meeloopt. Een stukje menselijkheid van Kat lees ik wanneer het om de zorg van een dierbare gaat.

‘Sensation Island’ vind ik geen superspannend thriller maar wel een hele boeiende! Door het gekonkel, de leugens, de geheimen en de verleidingen vind ik het een fascinerend en pakkend verhaal. Door de prettige schrijfstijl van de auteur leest ‘Sensation Island’ vlot weg.

‘Sensation Island’ krijgt van 4 Sterren.