Recensie Serie Young adult

Water van Lara Reims, uitgegeven door Uitgeverij Hamley Books

Op de hardcover staat de titel ‘Water’ in het midden van hoge golven en bliksemflitsen. Ik vind de cover van dit boek, waarvoor verschillende blauwe kleuren zijn gebruikt, prachtig!

Wanneer Lizzie betrapt wordt met de drugs, die ze bewaard voor een vriendin, zijn de rapen gaar. Lizzie wordt door haar ouders van de school in Parijs gehaald. Ze moet naar een kostschool dat geïsoleerd op een eiland ligt. Lizzie haar vertrouwen heeft door alles wat er is gebeurd een beste deuk gekregen. Ze houdt zich afzijdig van haar klasgenoten. Alles moet nog een plekje krijgen in haar hoofd en Lizzie noemt dit herrie. Die herrie neemt af wanneer Lizzie met haar hoofd in de wind tegen de bulderende zee schreeuwt. Dan besluit de president het eiland op slot te zetten. Iedereen die boven de 16 jaar is en niet over de juiste papieren beschikt, wordt onder dwang van het eiland verwijderd. Lizzie is nog geen 16 en mag op het eiland blijven. Ze trekt er stiekem op uit en vindt op een dag een koffer. Ze vindt in die koffer een chip die in gedachten met haar praat en vertelt dat er gevaar dreigt!

‘Water’ is een verhaal waarin veel actuele (wereld) problematiek is verwerkt, echt geniaal bedacht vind ik. Lara Reims heeft op een makkelijke leesbare wijze verschillende realistische verhaallijnen over politieke machtspelletjes en de klimaatveranderingen in ‘Water’ verwerkt. Natuurlijk zijn dit niet de enige zaken die aan de orde komen.

Dan verrast de auteur me! Want in dit verhaal kom ik sommige namen van personages tegen uit eerdere boeken van Lara. Natuurlijk heeft ze de gebruikelijke technologie, die ook in de eerdere boeken voorkomt, niet vergeten. Ik geniet weer met volle teugen, zeker wanneer ik lees over de kunstmatige intelligentie genaamd Tricky. Het is gewoon net een echt personage, zo goed beschreven en verwerkt in dit verhaal.

En dan de gadgets, zoals die beroemde (g)lenzen bekend uit de eerder uitgebrachte verhalen van deze auteur, wie wil deze nu niet!

De personages zijn zoals altijd goed uitgewerkt. Lizzie haar personage heeft een beste dreun gekregen door haar vervelende ervaring maar vanuit de koffer krijgt Lizzie een opdracht waardoor ze verandert en ontwikkelt zij zich ook. Dit komt zeker door de hulp en bemoeienissen van de soms irritante Tricky. Door Tricky stelt ze zich weer open, zeker ook voor Finn, die zich hard maakt voor klimaatveranderingen. Wanneer Finn vermist wordt weet Lizzie dat ze op zoek moet naar informatie op een plek waar gevaar dreigt!

Ik heb enorm genoten van dit bijzondere, spannende en mooie verhaal van deze auteur waar dit keer ook ontluikende liefde en vergiffenis voorkomt. Ik vind het verhaal zo mooi bedacht en geschreven dat ik er eigenlijk een beetje stil van ben.

‘Water’ krijgt van mij 5 Sterren.