Prentenboek Recensie

Oscar en Nina en de zwarte vogel van Natalie Quintart, met illustraties van Myriam Berenschot, uitgeven door Clavis uitgeverij

Het verhaal begint al op de kleurrijke cover. Mijn keuze is wanneer ik dit boek pak, samen met het kind of kinderen met wie ik dit boek bekijk, aan de hand van de cover al op ontdekkingsreis gaan. Want door te vragen wat er allemaal te zien valt en wat zou er misschien gebeurd zou zijn…….Gaat de fantasie al aan het werk en komen de verhaaltjes los.

Natalie Quintart heeft een verhaaltje geschreven over de vriendjes Oscar, Nina, het aapje Bamboe en de walvis Serafine. Oscar en Nina steken elke avond in de vuurtoren een lamp aan zodat de boten op zee niet te dicht bij het strand langs varen. Elke ochtend klimmen Oscar, Nina en Bamboe op de rug van Serafine. Serafine zwemt dan een rondje om te kijken of alles goed is. Op een dag ziet Nina tijdens het rondje iets zwarts in het water drijven. Serafine zwemt er naar toe maar het beweegt niet! Ze trekken met z’n drieën het zwarte beestje op de rug van Serafine. Nina ziet dat het een vogel is en dat deze moeilijk ademt. Zo snel als ze kan zwemt Serafine terug naar de vuurtoren, zullen ze op tijd zijn om het vogeltje beter te maken?

Natalie heeft in haar vrolijke verhaal de hechte vriendschap van de vier vriendjes heel mooi beschreven. Een vriendschap door dik en dun, ze helpen elkaar altijd. De auteur en de illustrator Myriam Berenschot hebben samen het prentenboek op prachtige manier gemaakt dat tijdens het voorlezen de fantasie van een kind prikkelt. Het verhaal vertelt dan ook veel meer dan dat er in woorden staat. Want Natalie en Myriam hebben het arme zwarte vogeltje een vies verenpak gegeven en waar komt dit door? De kinderen laten fantaseren en daar als volwassene lekker aan mee doen:-) En samen dan ook nog de mogelijkheid hebben om apart een verhaaltje te maken aan de hand van de schitterende illustraties. Die trouwens voor hele mooie maar ook mindere mooie verrassingen kunnen zorgen.

Ik geef dit prachtige prentenboek 4 Sterren!