Jeugdboek Kinderboek Recensie Serie

De laatste beer van Hannah Gold, uitgeverij Volt

Alleen de kleuren van deze cover vind ik al prachtig! En dan de schitterende cover zelf… Wat een contrast zo’n grote beer en zo’n klein meisje. Door de titel van het boek komt het vertederend op mij over.

April’s vader geeft aan dat hij voor zijn werk als onderzoeker voor zes maanden naar het noordpoolgebied moet. Naar Bereneiland, maar hij geeft gelijk aan dat April niet bang hoeft te zijn want er wonen al heel lang geen ijsberen meer. Wanneer ze nog maar net op Bereneiland zijn ziet April op een avond een schim aan de horizon, dat erg veel op een beer lijkt! April denkt dat ze het zich verbeeld heeft maar niets is minder waar….Het is een ijsbeer die honger heeft, eenzaam is en ver van huis. Op een dag treft April de beer, eerst vindt ze het best wel eng maar er ontstaat een ongewone vriendschap. De beer mist iets, net zoals April. April wil haar nieuwe vriend redden en zet daarvoor alles op alles! Want dat is wat ze echt wil, Beer redden! Hiervoor begint ze aan de belangrijkste reis van haar leven.

Het is niet alleen een ontroerend verhaal maar ook een spannend verhaal. Een klein meisje dat een ijsbeer ontmoet, die tig keer groter is dan dat zij én ook nog eens honger heeft. Maar op een of andere wijze voelt de beer aan dat hij April nodig heeft om te overleven. Heel mooi om te lezen hoe die vriendschap tussen April en Beer (zo heeft April hem genoemd) groeit. Ze hebben elkaar nodig op het eiland.

Het verhaal ‘De laatste beer’ van Hannah Gold is ontroerend en heeft mij ook weer even wakkergeschud. Want de auteur heeft in haar verhaal voor kinderen op een subtiele wijze en een begrijpelijke manier de huidige problemen die er spelen op het gebied van het veranderende klimaat verwerkt. Daarnaast heeft Hannah Gold een schrijfstijl waardoor ze de kinderen (en mij ook trouwens), vanaf het begin tot aan de laatste letter van het boeiende verhaal weet mee te nemen. Ze doet dit op zo’n mooie manier dat de lezers zelf April zouden willen zijn.

In dit boek ‘De laatste beer’ zijn prachtige illustraties van Levi Pinfold toegevoegd. Mijn complimenten!

‘De laatste beer’ krijgt van mij 5 vet verdiende Sterren!