Recensie True crime

Onze moeder was een seriemoordenaar van Greg Olsen, uitgeverij Lind & Co

Op de cover staan drie vrouwen die elkaar omarmen en samen ergens naar kijken, waarnaar is niet te zien. Dat en dan de titel van het boek maakt dat ik deze true crime wil lezen.

‘Onze moeder was een seriemoordenaar’ is een waargebeurd verhaal. De zussen Nikki, Sami en Tori Knotek hebben gruwelijke herinneringen aan hun jeugd. Die jeugd vond plaats achter gesloten deuren van een boerderij in Raymond. Hun sadistische moeder Shelly Knotek onderwierp haar dochters aan onvoorstelbare misbruik, keiharde vernedering, marteling en psychische terreur.

Ondanks de heftige situaties is het meer dan bijzonder dat Nikki, Sami en Tori een band hebben ontwikkeld die hen veel minder kwetsbaar maakten dan hun moeder Shelly had verwacht. Zelfs toen hun moeder anderen in het duistere en perverse web wist te trekken, vonden de zussen de kracht en moed om te ontsnappen aan een escalerende nachtmerrie die zijn hoogtepunt bereikte in het plegen van meerdere moorden.

Pfft wat een afgrijselijk verhaal! Ik vond het moeilijk om dit boek in een keer uit te lezen. Ik heb het verschillende keren nadat ik opnieuw een weerzinwekkende gebeurtenis had gelezen weggelegd. In sommige gevallen kon ik mijn tranen maar ook de woede die het handelen van Shelly Knotek bij mij ter weeg brachten niet bedwingen, ik heb er geen woorden voor. Wat zij, en in sommige gevallen met hulp van haar man Dave, al haar slachtoffers heeft aangedaan is erg lastig lezen en te bevatten! Shelly was dan ook een keizerin in het manipuleren van mensen, wat een aantal van die mensen helaas hebben moeten bekopen met de dood. Ze behandelde haar dieren nog beter…..

Want te moeten lezen dat dochter Nikki als tiener midden in de nacht door haar moeder het bed werd uitgejaagd, haar kleren uit moest doen, naakt naar buiten werd gestuurd, in de modder moest gaan liggen, riep bij mij al behoorlijk wat emoties op. Daarna lees ik dat haar stiefvader Nikki besproeide met de tuinslang waar ijskoud water uitkwam. En dat Shelly tijdens dit alles Dave enorm op zat te jutten, daarnaast Nikki ook nog enorm uitschold en haar daarmee vernederde tot op het bot! Wanneer Nikki dan uiteindelijk naar binnen mocht werd ze in een bad met gloeiend heet water gezet. Dit is dan echt nog niet het heftigste wat ik gelezen heb! Nee, die afschuwelijkste gebeurtenissen moeten dan nog komen. Er waren dan ook momenten dat ik echt niet verder kon lezen.

Ik heb veel respect voor de auteur Gregg Olsen die deze true crimestory geschreven heeft maar ook zeker voor Sandra J. Paul die dit afschuwelijke verhaal naar het Nederlands heeft vertaald. Want als het voor mij als lezer al zo heftig is, hoe was het dan wel niet voor hen?

Na het lezen van het einde sla ik het boek met een klap dicht. Ik ben blij dat ik het uit heb. Maar ik ben wel nieuwsgierig hoe het verder is gegaan met Shelly Knotek. Om daar meer over te weten te komen heb ik haar gegoogeld. Maar of dit nu zo verstandig was… Vrolijk werd ik er niet van in elk geval.

Over hoeveel sterren ik geef aan ‘Onze moeder was een seriemoordenaar’ van Gregg Olsen heb ik een tijdje zitten nadenken. Want ik vond het best lastig om aan dit gruwelijke en afgrijselijke verhaal sterren te geven. Ik vind het erg goed dat de auteur deze true crimestory heeft geschreven want voor zulke weerzinwekkende zaken mogen de ogen niet worden gesloten! Ik hoop dat door deze afgrijselijke gebeurtenissen wereldwijd onder de aandacht te brengen, deze eerder aan het licht komen en er ontzettend veel leed kan worden bespaard!‘

Onze moeder was een seriemoordenaar’ krijgt van mij 4 Sterren.