Kinderboek Recensie

De legende van de Waterdraak van Isolde Boers en Ilena Saturay, uitgeverij Dutch Venture Publishing

Op de kleurige cover staan twee jonge meiden met op de achtergrond een blauwe draak in de wolken. Het lijkt als of ze in gedachten in de verte staren…… Vrolijk kijken ze niet, hebben ze zorgen?

Op het Mindanao woont Liway met haar familie. Haar oma is een van de belangrijkste leiders van de inheemse bevolkingsgroep, Lumad genaamd. Liway ziet dat haar oma zich veel zorgen maakt omdat de regering van de Filippijnen het grondgebied van de Lumad-stam af wil pakken.
Tienduizend kilometer verderop woont Leonie, in Nederland. Wanneer Leonie haar ouders vertellen dat ze in de zomervakantie naar het eiland Mindanao gaan om de school van Liway te ondersteunen heeft Leonie daar niet veel zin in. Wanneer ze Liway en haar oma heeft ontmoet merkt Leonie dat ze het erg fijn vindt om met Liways oma te praten. Haar eigen oma, die altijd boeiende legendes kon vertellen en waar Leonie veel kwam, is helaas overleden. Liway en Leonie zijn al snel zijn de twee meiden dikke vriendinnen totdat…..

De auteurs Isolde Boers en Ilena Sateray hebben met ‘De legende van de Waterdraak’ een spannend maar ook zeker een ontroerend verhaal geschreven. Ze hebben de ernstige situatie waar de Lumad-stam in werkelijkheid op het eiland Mindanao mee te maken heeft op een pakkende wijze verwerkt. Ook de schitterende toevoegde illustraties brengen het vlot lezende verhaal nog meer tot leven en prikkelt mijn eigen fantasie. ‘De legende van de Waterdraak’ is dan ook weer zo’n verhaal waarvan ik in beelden voor me zie.

Sommige situaties waar Liway, Leonie en hun familie in terecht komen zijn best erg spannend! Ik verwacht dan ook dat de lezers van dit kinderboek zo meeleven met wat er gebeurt dat ze alles om zich heen vergeten. De schrijfwijze waarop de twee auteurs dit verhaal hebben neergepend (of getypt) komt wel binnen, ook bij mij als volwassene. En dan het einde, ik heb ook wel even moeten slikken hoor.

Ik geef dan ook 4,5 Sterren aan ‘De legende van de Waterdraak’.

Uitgeverij Dutch Venture Publishing, Isolde Boers en Ilena Saturday zijn erg begaand met de situatie van de Lumad-stam en hebben om die reden besloten om de gehele opbrengst van dit kinderboek ‘De legende van de Waterdraak’ te doneren voor de scholen van de Lumad-stam!