Recensie Serie Thriller

Machteloos van Lois Blommestein, uitgegeven in eigen beheer

De pijn maar ook het verdriet straalt van het vrouwengezicht af. Waarom vraag ik me af. Daar kan ik maar op een manier achterkomen…..

Jaimy en Joan zijn nichtjes van elkaar en hebben beiden wat te verhapstukken in hun leven. Jaimy is getrouwd met Lars, beiden werkzaam bij politie, het lijkt op het perfecte echtpaar. Maar schijn bedriegt. Joan is een aantal jaren geleden heel iets ergs overkomen maar heeft, op haar leven weer op de rit te krijgen, besloten om zich aan te melden voor een nieuwe opleiding. Ze gaat werken in een verzorgingshuis. Tot haar grote schrik komt ze daar Liam, een van haar grote demonen uit haar verleden, tegen. Die grote demon, die nooit de dood van zijn zusje Dawn heeft kunnen verwerken, vindt dat hem onrecht is aangedaan en dat anderen daarvoor moeten boeten. Hij is geobsedeerd door Joan en als een roofdier gaat hij op jacht naar zijn prooi…..

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen, Lois Blommestein heeft een hele heftige thriller geschreven. De vreselijke gebeurtenissen zijn vaak realistisch geschreven en ik merk dat ik daar moeite mee heb. Ik heb het boek dan ook af en toe even weg gelegd. Maakt dit dat ik het verhaal niet goed vind? Dat is absoluut niet zo maar de afschuwelijke situaties zijn tot in de puntjes beschreven en die komen echt keihard binnen. Door deze thriller word ik me er helaas weer van bewust dat dit soort daden nog steeds voorkomen waar we, vind ik, onze ogen niet voor mogen sluiten.

De personages van Liam, Ted en Lars hebben karakters met een zieke geest waar ik als lezer naar van word. Dominante Lars en Liam die macht op Jaimy en Joan uitoefenen waarbij ontvoering, verkrachting en mishandeling niet geschuwd wordt. En over de zieke geest van pedofiele Ted wil ik het niet hebben. Wel ben ik blij dat de personages van Jaimy en Joan, ondanks de vele heftige gebeurtenissen, zich ontwikkelen en dat is ook zeker een reden dat ik doorlees. Ik wil weten hoe het met hun afloopt want het zal toch niet zo zijn dat die afschuwelijke kerels winnen???

De auteur heeft een vlotte schrijfstijl maar door alle vele realistische omschreven gebeurtenissen is mijn leesplezier wel iets minder. De heftige emoties (boosheid, angst, verdriet) komen tijdens het lezen keihard bij mij binnen waardoor dit veel met mij doet. Ik heb dan ook lopen wikken en wegen hoeveel sterren ik aan deze thriller zou geven. Het verhaal is realistisch, spannend en heel heftig. Om tot een eindscore te komen heb ik de thriller dit keer meer rationeel beoordeeld en minder vanuit mijn gevoel. ‘Machteloos’ van Lois Blommestein krijgt van mij 4 Sterren.