Jeugdboek Recensie

Een missie vol Magie van Monica Haak, uitgegeven door uitgeverij Hamley Books

Wat heeft het boek ‘Een missie vol magie’ een bijzondere cover. De ene helft heeft namelijk hele warme herfstkleuren en de andere helft heeft ijzige winterse kleuren. Het prachtige boek valt gelijk op en wanneer ik de titel lees, wil ik maar een ding……Er achter komen waar dit jeugdverhaal overgaat.

Het bliksemt, het dondert en het regent pijpenstelen, het is vreselijk buiten. Anima is net naar haar slaapkamer gegaan met het idee lekker in bed onder de warme dekens verder te lezen in haar fantasyverhaal. Voordat ze in bed stapt kijkt ze vanuit haar slaapkamerraam nog even de tuin in. Anima denkt dat ze zich iets verbeeld en kijkt nog een keer of ze het goed heeft gezien. Want in de schutting ziet ze een deur die ze nog nooit eerder heeft gezien. Onweer of niet Anima wil het hare er van weten en sluipt naar buiten. Ze opent de deur van de schutting en komt terecht in de magische wereld van Luminos.

Anima is helemaal overdonderd, ze vindt Luminos prachtig! Ze komt er snel achter dat ze met dieren kan praten, bloemen kan eten en nog meer bijzondere dingen die ze nooit voor mogelijk heeft gehouden. Helaas woont er in Luminos ook een Tovenaar die iedereen die hij tegenkomt verandert in een ijssculptuur.

Wordt Anima veranderd in een ijsklomp of zal het haar lukken om samen met haar nieuwe vriendje Raf de vos er op tijd achter te komen wat de zwakte van de tovenaar is?

Het jeugdboek ‘Een missie vol Magie’ viel door de bijzondere prachtige cover, zoals ik al eerder aangaf, gelijk op. Ook het binnenwerk en illustraties zijn echt erg mooi. Toen ik de naam van de auteur op de cover zag, was ik blij verrast. Auteur Monica Haak is namelijk geen onbekende voor mij, ik heb al eerder verhalen van haar mogen lezen en recenseren. Dit keer heeft Monica Haak zich voor de eerste gewaagd aan een fantasyverhaal voor de jeugd en ik kan wel zeggen dat het zeker voor herhaling vatbaar is!

Het verhaal dat over het tienjarige meisje Anima gaat, heeft van de auteur een karakter meegekregen die vast voor de (jeugdige) lezers herkenbaar is. Het ontdekken van nieuwe dingen kan best wel een beetje eng zijn. Door dit samen met een vriendje of vriendinnetje te doen, lukt het vaak wel. Amina voelt zich tijdens haar avontuur gesteund door haar nieuwe vriendje Raf de vos en durft daardoor meer. Samen zijn ze moediger dan dat ze alleen zijn. De sterke vriendschap die tussen Anima en Raf ontstaat zorgt er ook voor dat ze goed samenwerken wanneer ze in een spannende situatie terecht komen. Die ontwikkeling is mooi om te lezen.

In ‘Een missie vol Magie’ heeft de auteur verschillende leerzame onderwerpen verwerkt. Niet alleen over de natuur maar ook over vriendschap, moed, samenwerken, (zelf) vertrouwen en dat iemand er toe doet en er mag zijn.

‘Een missie vol Magie’ van Monica Haak krijgt van mij 4 sterren.