De Week van Recensie Roman

Vuurzee van Ryanne Veldkamp, uitgegeven door April Books

Inmiddels is het wel duidelijk dat de Water & Vuurserie  herkenbare covers met bubbels en confetti heeft. Voor ‘Vuurzee’ is er gekozen voor het prachtige turquoise, ook de sprayed edges hebben deze mooie kleur. Wat staat deze serie toch mooi in mijn boekenkast.

Liva vindt het diep in haar hart helemaal niet leuk dat haar broer Jelte voor zijn werk een halfjaar naar Schotland vertrekt. Wat ze niet weet is dat Jelte maar wat graag Nederland achter zich laat. Door een afgrijselijke ervaring leeft hij elke dag in schaamte en voelt hij zich groezelig. Hij kijkt er dan ook naar uit om die nare herinneringen achter zich te laten. Wanneer Jelte in Schotland bij het huisje arriveert dat door zijn werkgever voor hem is gehuurd, is hij erg blij dat het afgelegen ligt. Hij vindt het echt een verademing en komt weer tot leven. Dan komt Jelte de knappe Mats tegen. Ze komen in gesprek en merken dat ze echt een klik hebben. Jelte en Mats trekken steeds vaker met elkaar op, voelen de onderlinge aantrekkingskracht maar Jelte houdt de boot af. Mats wil er met hem over praten maar dit wil Jelte niet. Toch beseft hij zich dat wanneer hij de relatie met Mats een kans wil geven hij geen andere keuze heeft…

Ryanne Veldkamp heeft er voor gekozen om in ‘Vuurzee’ de liefde tussen twee mannen op te laten bloeien. Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Mats en Jelte zijn door hun verleden beide beschadigd. Hun rugzak zit onverwerkte ballast waar ze aan moeten werken.

Jelte en Mats voelen zich aangetrokken tot elkaar maar Jelte kan door zijn verleden zich moeilijk opstellen voor zijn gevoelens. Hij blokkeert. Wanneer ik lees wat de reden is waarom Jelte zich niet kan openstellen voor Mats word ik heel erg boos maar ook emotioneel. Wat heeft de auteur een heftige maar realistische gebeurtenis voor Jelte bedacht. Ik snap goed waarom hij zich bedoezeld voelt. Mats ziet er uit als een hele stoere kerel en is niet echt een prater. En wat een geduld heeft hij, ik vind hem echt een lieverd. Of zijn geduld voldoende is om bij Jelte de blokkades weg te nemen? En dan Mats, zal het hem lukken om over vroeger te praten?

In ‘Vuurzee’ zijn bijna alle personages uit Water & Vuurserie toch ook even langs gekomen, zeker aan het einde van deze roman dat een verrassend slot heeft.

Ryanne Veldkamp heeft door de Water & Vuurserie er een fan bij. Ik heb heel erg genoten van de onderlinge banden van de personages. Het voelt als een hele grote familie waar ik als lezer van ben gaan houden. En ik maar denken dat ‘Vuurzee’ het laatste verhaal van deze serie was…….
Ik kijk graag uit naar ‘Vuurgloed’ dat het laatste deel zal zijn in deze serie.

‘Vuurzee’ krijgt van mij 5 sterren.