De Week van Recensie Roman

Vuurrood van Ryanne Veldkamp, uitgegeven door April Books

De titel ‘Vuurrood’ doet het boek zijn eer aan. De cover en de sprayed edges zijn vuurrood van kleur. Een grote opvaller is dit derde deel tussen de eerdere delen van de Water & Vuurserie.

Het is absoluut te begrijpen dat Kjeld door een grote schuurbrand dat 13 jaar geleden is gebeurd een trauma heeft opgelopen. Logisch dat hij daardoor een ongelofelijke afkeer van vuur heeft. Deze afschuwelijke gebeurtenis, waarbij niet iedereen gered kon worden, houdt Kjeld nog elke dag bezig. Ondanks dat hij op valreep hij een jong meisje heeft weten te redden van de vlammenzee. Na een vervelend huwelijk heeft de gescheiden Kjeld besloten voorlopig alleen te blijven. Een keer zijn vingers goed branden aan een kenau is genoeg. Hij heeft er alleen geen rekening meegehouden dat liefde zich niet laat leiden. Hij heeft al een paar keer een leuke vrouw ontmoet die hem niet koud laat. Ze hebben een hele leuke klik, het voelt voor hem of hij haar al langer kent….

Jeetje wat heeft Ryanne Veldkamp een trauma voor de personages in het verhaal ‘Vuurrood’ bedacht! Ongelofelijk wat heftig. Tijdens het lezen kreeg ik in bepaalde situaties gewoon kippenvel. Ik wil niet vertellen waarom of waardoor want dan spoiler ik en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Na zijn werk in de sportschool ontmoet Kjeld in de naastgelegen cafetaria Ivy. Ondanks Kjeld zijn voornemen om alleen te blijven kan hij haar niet kan vergeten. Ze treffen elkaar regelmatig. Het valt Ivy daarbij op dat Kjeld altijd een coltrui draagt. Het duurt dan ook een tijdje voordat ze erachter komt waarom hij die trui draagt. Ivy heeft in haar jonge leventje ook het een en ander meegemaakt en weet door die ervaring Kjeld goed op te vangen en te ondersteunen.

Ryanne Veldkamp weet haar verhalen zo levensecht en gedetailleerd te schrijven dat ze bij mij onder mijn huid kruipen. Met ‘Vuurrood’ raakt Ryanne me nog meer dan dat ze met haar eerdere verhalen al deed. Dit omdat het verhaal bij mij wat vervelende herinneringen aan een brand heeft opgeroepen. Bij die brand is het gelukkig gebleven van verlies van dierbare spullen en zijn er niet, zoals in dit verhaal, mensen om het leven gekomen.

De auteur geeft in haar verhalen aan de personages trauma’s mee waarmee ze moeten dealen. Door de heftige situatie die Kjeld en Ivy mee hebben gemaakt is het niet altijd makkelijk om daar goed mee om te gaan. Er is best ook wel wat moed voor nodig om die confrontatie met de demonen uit het verleden aan te gaan. De auteur heeft hier ook weer een ontroerende situatie voor bedacht waardoor die confrontatie wordt aangegaan. Ik vind het geweldig om te lezen hoe Ivy en Kjeld naar elkaar toegroeien en letterlijk bij elkaar horen.

‘Vuurrood’ krijgt van mij 5 sterren.