Cozy Mystery Recensie

Miss Austen, De eerste affaire van Jessica Bull, uitgegeven door uitgeverij Luitingh Sijthoff

Het gebouw en de dame die helemaal in het zwart is afgebeeld op de cover maken het voor mij gelijk duidelijk; In dit verhaal ga ik terug in de tijd. Dit past natuurlijk ook bij de titel van het boek. De kleuren die voor de cover gebruikt zijn vind ik erg mooi.

De jonge Jane Austen is in 1795 op zoek naar een echtgenoot. Ze bezoekt hiervoor de feestelijk dansavond, die in de Engelse Regency-periode met enige regelmaat door de welgestelden worden georganiseerd. Dit keer bezoekt ze een bal die plaats vindt in het Tudor-landhuis. De gezellige avond is van korte duur. Er blijkt namelijk een dode vrouw te zijn gevonden. James, de oudste broer van Jane, is dominee en wordt verzocht om naar de plaats delict te komen. Jane gaat mee en herkent het dodelijk slachtoffer als de hoedenmaakster waar ze kortgeleden op de markt een hoed van heeft gekocht. De plaatselijke politie wordt erbij geroepen en zij starten een onderzoek. Tijdens het onderzoek wordt Georgy Austen, de broer van Jane, betrapt met een prachtige ketting, die van het dodelijke slachtoffer blijkt te zijn. Voor de politie is het duidelijk Georgy is de dader en Georgy wordt dan ook meegenomen en in bewaring gesteld.

Jane is in alle staten. Ze weet zeker, net zoals de rest van de familie, dat Georgy de moord niet heeft gepleegd en ook de ketting niet heeft gestolen. Tijdens Jane haar avontuurlijk onderzoek is de waslijst aan verdachten lang. Jane is slim en niet op haar mondje gevallen, waardoor ze soms in hilarische en boeiende situaties terecht komt. Of die haar helpen om de ware dader van de hoedenmaakster te ontmaskeren? Een ding is zeker, de tijd vliegt voorbij en de dag dat Georgy voor de rechter moet verschijnen komt steeds dichterbij….

Met haar debuutverhaal ‘Miss Austen, De eerste affaire’ heeft Jessica Bull mij nieuwsgierig gemaakt naar de verhalen van Jane Austen. De auteur geeft namelijk, achter in het boek, in haar noot aan dat ze namen heeft geleend uit het werk van ‘Austen’ en ook omstandigheden van Jane’s tijdgenoten heeft verwerkt in deze cosy crime.

Het gezin Austen, dat bestaat uit vader, moeder en acht kinderen, wordt voorin het boek door de auteur voorgesteld. Voor sommige lezers zal dit vast handig zijn aangezien in dit verhaal een behoorlijk aantal personages voorkomen. Zelf heb ik het een keer gelezen en heb het verder niet nodig gehad. Jessica Bull heeft voor mij de personages duidelijk en daar waar nodig gedetailleerd genoeg omschreven.

Ik heb genoten van Jane haar personage. Want wat een aannames doet zij! De ene na de andere wordt als verdachte beschouwd en ook zo weer om zeep geholpen. Af en toe ook echt hilarisch. Jane haar personage is een sterke persoonlijkheid die, ondanks dat ze weet dat sommige van haar vragen eigenlijk niet door de beugel kunnen, zij ze toch stelt. Hierdoor komt Jane soms in vervelende situaties terecht, die ze alleen maar aan zichzelf heeft te danken.
Jane heeft uiteindelijk maar een doel en dat is haar broers onschuld te bewijzen….

Een leuke toevoeging vind ik de brieven van Jane die aan haar zus Cassandra schrijft. In een van die brieven schrijft Jane over een van de zovele verdachten, dat deze nog niet eens een bord Petitfours kan weggooien, laat staan dat die persoon iemand van het leven kan beroven. Ik schiet op zo’n moment dan echt in de lach, wát een vergelijking!

Met deze misdaadroman heeft Jessica Bull mij aangenaam verrast. Haar schrijfstijl vind ik erg prettig waardoor het verhaal lekker vlot doorleest. Ik heb begrepen dat dit het eerste deel is van een serie.
 Ik kijk alvast met veel plezier uit naar het volgende mysterie dat Miss Austen mag gaan oplossen.

Miss Austen, De eerste affaire krijgt van mijn 4 sterren.