Blogtour Fantasy Recensie

Het blauwe kristal van Mette van Praag, uitgegeven door Dutch Venture Publishing

De cover heeft een groen-zwartachtige achtergrond en op de voorgrond is een prachtige kroon met blauwe stenen afgebeeld. Daaronder staat de titel ‘Het blauwe kristal’ waarvoor een lettertype is gebruikt die ik mooi en opvallend vind.

Dairann zijn rustige leventje is voorbij wanneer een boodschapper uit een buurland doodziek bij het kasteel van Lavor in Alstraldita aankomt. De man is overvallen door vreselijk noodweer en komt met een onheilsmelding. Vele soldaten uit Stradlan zijn onderweg naar het kasteel om deze zich toe te eigenen. De heraut laat ook weten dat hij twee belangrijke brieven bij zich heeft waarvan een naar de elfenkoning en een naar de mysterieuze magiër Otmalan moet worden gebracht.

Dairann en zijn beste vriend Biddulph bieden aan om de brieven te gaan bezorgen. Het is een lastige en gevaarlijke opdracht alleen dit weten Dairann en Biddulph dan nog niet. Tijdens hun barre tocht komen ze erachter dat het geen gewone oorlog maar eentje waarbij  magie wordt gebruikt. De aanvoerder van het Stradlaanse leger schuwt het niet om elk middel in te zetten om ervoor te zorgen dat de brieven hun bestemming niet bereiken…..

‘Het blauwe kristal’ is een avontuurlijk en spannend fantasyverhaal waar magie en het paranormale niet in ontbreekt. Mette van Praag heeft een prettige schrijfstijl. Het verhaal leest ondanks de lange hoofdstukken makkelijk en vlot weg.

De personages van de twee jongemannen zijn nogal verschillend. Het fijne daarvan is dat ze elkaar goed aanvullen. En tijdens hun barre reis merk je dat hun band steeds sterker wordt.

Mette van Praag weet me zeker in de wereld van Dairann en Biddulph te trekken maar toch mis ik op sommige momenten actie. Ik voelde tijdens het lezen van sommige situaties spanning en dacht dat er iets heftigs er zou gaan gebeuren. Helaas gebeurde dit niet. Na het bezoek aan de herberg, in Kapittel 3, vind ik het allemaal wat spannender en boeiender worden. Magie begint dan meer mee te spelen.

De cliffhanger die de auteur voor het einde van dit eerste deel heeft bedacht zorgt ervoor dat ik uitkijk naar deel 2 in De Kronieken van Alstraldita.

‘Het blauwe kristal’ krijgt van mij 3 sterren.